از-به -درباره ی نایب الامام,حضرت آیت الله العظمی الامام روح الله الموسوی الخمینی

از - به - درباره ی نایب الامام ، حضرت آیت الله العظمی الامام روح الله الموسوی الخمینی

 

مذاکره دو مرجع تقلید انقلابی در نجف در سال 1344

 

27/مهر/1344 – نجف اشرف

امام خمینی : خوبست برای تغییر آب و هوا به ایران بروید و اوضاع آنجا را از نزدیک ببینید و مشاهده کنید که بر این ملت مسلمان چه می گذرد . در زمان مرحوم بروجردی عدم اقدام ایشان را علیه دولت جابره حمل بر صحت می کردم و می گفتم مطالب را به ایشان نمی رسانند نسبت به جنابعالی هم اینطور معتقدم که فجایع حکومت ایران را به سمع شما نمی رسانند والا شما هم ساکت نمی ماندید...

آیة الله حکیم : شما که اینجا هستید ، به من لطفی ندارد ایران بروم ، وانگهی چه می شود کرد ؟ چه اثری دارد ؟

امام خمینی : قطعا اثر دارد ، ما با همین قیام تصمیمات خطرناک دولت را متوقف کردیم ، چطور اثر ندارد ؟ اگر علما اتحاد داشته باشند قطعا موثر است

آیة الله حکیم : اگر احتمال عقلایی نیز داشته باشد و از طریق عقلایی اقدام شود خوبست

امام خمینی : قطعا تاثیر دارد ، چنانچه اثر هم دیدیم و منظور ما از اقدام ، اقدام عاقلانه است و اقدام غیر عاقلانه اصلا مورد بحث نیست . مقصود ، اقدام علما و عقلای ملت است

آیة الله حکیم : اقدام حاد کنیم مردم از ما تبعیت نمی کنند برای دین سینه چاک نمی کنند

امام خمینی : عرض کردم که مردم در پانزده خرداد جوانمردی و صداقت خود را نشان دادند

آیة الله حکیم : اگر قیام کنیم و خونی از بینی کسی بریزد ، سروصدایی بشود ، مردم به ما ناسزا می گویند و سروصدا راه می اندازند

امام خمینی : ما که قیام کردیم از احدی به جز مزید احترام و دستبوسی ندیدیم و هر که کوتاهی کرد حرف سرد شنید و مورد بی ارادتی مردم واقع شد ...

آیة الله حکیم : چه باید کرد بایستی احتمال اثر بدهیم ، کشته دادن چه اثر دارد ؟

امام خمینی : ... این بدعت عظیم که بر اساس دیانت لطمه وارد می کند قابل تحمل نیست باید جانبازی کرد بگذارید تاریخ ثبت کند که وقتی دین مورد حمله واقع شد عده ای از علمای شیعه قیام کردند و دسته ای از آنها کشته شدند

آیة الله حکیم : تاریخ چه فایده ای دارد باید اثر داشته باشد

امام خمینی : چطور فایده ندارد ؟ مگر قیام حسین بن علی علیهما السلام به تاریخ خدمت موثری نکرد ؟ و چه بهره بزرگی از قیام آن حضرت می گیریم ؟

آیة الله حکیم : راجع به امام حسن چه می فرمایید ؟ ایشان که قیام نکردند

امام خمینی : اگر امام حسن هم به اندازه شما مرید داشت قیام می کرد در اول امر قیام کرد دید مریدها فروخته شده اند لذا فتح نکرد اما شما در تمام ممالک اسلامی مقلد و مرید دارید

آیة الله حکیم : من که نمی بینم کسی را داشته باشم که اگر اقدامی کردیم تبعیت نماید

امام خمینی : شما اقدام و قیام نمایید من اولین کسی خواهم بود که از شما تبعیت خواهم کرد

آیة الله حکیم : لبخند و سکوت

کوثر / جلد اول / ص 198

( یاداور می گردد : مرحوم آیة الله العظمی سید محسن حکیم از مراجع تقلید انقلابی حوزه علمیه نجف بوده اند )

 

 

13 آبان – از توهین به امت تا تبعید امام  – جرقه یا جریان

پیشدرآمد

دیگربار ، نبردی سهمگین و سرنوشت ساز، آرام آرام شکل می گرفت

ملاحظاتی که دو جبهه ی حق و باطل را ناگزیر به پنهان کاری می ساخت ، شعله را زیر خاکستر ملتهب تر می ساخت

سران و کارگزاران نظام سلطه ( 1 ) برای تبدیل ایران به -  پایگاه امن آمریکا ( 2 ) -  و قرار دادن ایران در جایگاه - متحد بی خدشه ی رژیم جعلی صهیونیستی ( 3 ) -  شتاب زیادی داشتند

کلید خوردن این فرایند ، اقدامات نمادینی را می طلبید تا با استحاله ی فرهنگی – سیاسی – اجتماعی مردم مسلمان ایران  و به پایان رساندن راه ناتمام رضا میرپنج – پهلوی اول -  ایران دستخوش اصلاحات آمریکایی گردد

حضور مرجعیت در قم ( 4 ) ، مانع بزرگی بر سر راه اصلاحات آمریکایی  که بعدها تمدن بزرگ نامیده شد ( 5 )  ، بود

تمرکز مرجعیت در ایران ، مانع بزرگتری بود

صف آرایی مردم مسلمان ایران در پرتو مرجعیت عامه ی فقیه هوشمند و پایبند به شکسته نشدن حریم مجتهد جامع الشرایط ( 6 )  و پایه گذار تئوریک مبانی مترقی ولایت مطلقه ی فقیه در عصر حاضر، آیت الله العظمی سید حسین بروجردی ، نظام سلطه را که فتانت مرجعیت را تست کرده بود ( 7 ) و یکبار نیز  اعتماد  مرجعیت را خدشه دار ساخته بود  ( 8 ) به خودبازدارندگی از شتاب وامی داشت

و فرصت فرا رسید ...

آیت الله العظمی سید محمد حسین طباطبایی بروجردی از دنیا رفت ( 9 )

مرجعیت و مبارزه – مبارزه با مرجعیت

حضور معنا دار جمعیت بی سابقه و انبوه از سراسر کشور که برای ابراز ارادت به فقه و فقیه و فقاهت بسوی قم سرازیر شد ، بخشی از ظرفیت غیرقابل پیش بینی مرجعیت شیعه را به رخ  نظام سلطه کشید ( 10)

« مرجع تقلید ایرانیان نباید در ایران باشد »

این پیامی بود که نظام سلطه از سیاهپوش شدن تمام کشور به سادگی دریافت

« مرجع تقلید ایرانیان باید در ایران باشد »

این پیامی بود که شاگردان مکتب فقه پویای امام صادق علیه السلام با درک درست از زمان و مکان بر آن پای فشردند

از طرف نظام سلطه ، دو پروژه ی - ستیز با تمرکز مرجعیت در ایران ( 11 ) – و – اسلام ستیزی پنهان -  همزمان با پروژه های فرعی – نفوذ در بیوت مراجع و مرجع سازی – استارت خورد

جان اف کندی که ادامه ی خط  سال ها حضور رسمی ایالات متحده ی آمریکا در ایران ( 12 )  بود ، راه اقدام سریع را پیش روی رژیم دیکتاتور پهلوی قرار داد تا در خلأ پیش آمده و با وارد ساختن ضربات پیاپی در راستای - اسلام ستیزی و تحقیر زایی - همراه با – اعمالتوهین و خشونت سازماندهی شده -  ، بدنه ی حوزه ی علمیه را به ترس واداشته و مرجعیت را به سوی موضع انفعال به عقب برانند و در نهایت با وارد ساختن ضربه ی نهایی به حس غرور اسلامی – ایرانی مردم مسلمان ایران که حافظه ی تاریخی ایران ستیزان اسلام زدا در جبهه ی باطل ، طعم تلخ آن را بارها و بارها چشیده و ذخیره نموده بود ( 13 ) ایران به -  پایگاه امن آمریکا  -  تبدیل گردد  و با قرار گرفتن  در جایگاه - متحد بی خدشه ی رژیم جعلی صهیونیستی – گام بزرگی در مسیر رویارویی با صهیونیسم زدایی که فقیهان و مرجعیت ایران ، مانع بزرگی بر سر راه آن بودند ( 14 ) ، برداشته شود

و در جبهه ی حق و ولایت و فقاهت ...

حضرت امام که

الف : در سال 1301 و در سن 19 سالگی و در بدو ورود به قم ، نظاره گر تلاش نفس گیر مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد تقی بافقی (15) جهت واداشتن فرزانگان فقاهت به اقناع مرحوم آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری ( 16 ) برای هجرت به قم و ماندگاری در جوار کریمه ی اهلبیت علیهم السلام و  بنا نهادن حوزه ی علمیه ی قم و تمرکز مرجعیت ،  در راستای ایجاد خاکریزی بلند در برابر اسلام ستیزی و تحقیر زایی نظام سلطه به سرکردگی رضا میرپنج – پهلوی اول -   بود

ب : در سال 1323 و پس از 8 سال اداره ی حوزه ی علمیه ی قم توسط مراجع سه گانه در پی فوت حاج شیخ عبدالکریم حائری ، خود در واداشتن اوتاد قم به اقناع  فقیه روشنگر و شهرت گریز -  شاگرد و همراه آیت الله آخوند خراسانی صاحب کفایه  -  مرحوم آیت الله العظمی بروجردی جهت هجرت به قم و ماندگاری در جوار کریمه ی اهلبیت علیهم السلام و ایجاد اصلاحات در حوزه ی علمیه ی قم و تمرکز مرجعیت ،  در راستای ایجاد خاکریزی بلند در برابر اسلام ستیزی و تحقیر زایی نظام سلطه به سرکردگی محمد رضا پهلوی – پهلوی دوم -  ، نقش بسزایی داشت (17)

لذا در سال 1340 و در پی وفات آیت الله العظمی بروجردی ( 18 ) ،

به سرعت و با بیشترین استفاده از کمترین فرصت ها ، در فرایندی دو پروژه ای همزمان با  - ایجاد همسویی بین فقها و مراجع تقلید قم و حتی همنوا ساختن مراجع تقلید نجف ( 19 ) -  و - به عرصه آوردن تمام ظرفیت جامعه ی مردم مسلمان ایران  - نسبت به اقدامات اقتضایی از افشاگری تا تهدید به تصمیم خطرناک و صدور حکم حرمت تقیه ولو بلغ ما بلغ ، نیز گام برداشت

عادی سازی ساختارشکنانه در مهار دوگانه ی خط قرمزها

تمام مکاتب چه از نوع پیشینه دار مانند مکاتب آسمانی و چه از نوع خودساخته مانند مکاتب بشرساز از قبیل لیبرال دموکراسی، دارای خط قرمزهایی هستند که پاشنه ی آشیل یا مبادی تصدیقیه ی آنها را تشکیل می دهد و تقدس زایی و قرار دادن آنها در هاله ی تقدس ساختاری ،  از وظایف اولیه ی رهپویان آن مکاتب است همچنانکه  تکرار ساختارشکنانه ی تضعیف خط قرمزها تا استحاله ی ناهنجارگونه ی تقدس زدایی به عادی سازی تقدس زدایی و تابوشکنی ، از اولین اقدامات براندازانه است

نظام سلطه ، سلطه ی فراگیر را که بعدها نظام نوین جهانی در عصر دیکتاتوری صاحبان رسانه نامیده شد ، چشم انداز خود قرار داده بود و غیرت زدایی از جوامع مذهبی بویژه ملت مسلمان ایران را ، راهکار خود قرار داد

و جبهه ی فقاهت و مرجعیت ،  بر خود فریضه می دانست تا تغییری بنیادی در جهان اسلام را در پرتو تقریب بین المذاهب بنیان گذارد و جهان را از ورطه ی دین گریزی ای دین ستیزانه به افق دین شناسی ای دین پذیرانه که پیچ بزرگ تاریخی نامیده شد ، برساند و انتر ناسیونالیسم اسلامی را با راهکار ایجاد حکومت اسلامی در ایران در پرتو پایبندی مردم دینمدار به  فقاهت ، راهکار خود قرار داد

چالش میان حساسیت زدایی و حساسیت زایی

1 / لایحه ی انجمنهای ایالتی و ولایتی که دربردارنده ی - حذف شرط اسلام از منتخـَبین و منتخـِبین – و – تبدیل قسم به قرآن مجید به قسم به کتاب آسمانی – بود ( 20 )

2 /  رفراندوم خلاف قانون و فرمایشی رژیم برای تصویب لوایح شش گانه ی انقلاب سفید موسوم به انقلاب شاه و مردم  با محوریت اصلاحات ارضی و به هدف تخریب زیرساختهای استقلال محصولات کشاورزی  ( 21 )

3 / حضور محمد رضا پهلوی در قم و کاربرد کلماتی که نفهم و قشری که مغز آنها تکان نخورده و ارتجاع سیاه و مفتخور و احمق ریشو و صدبرابر خائن تر از حزب توده ، بخش اندکی از آنهاست ( 22 )

4 /  هجوم به حوزه ی علمیه ی قم و بیوت مراجع تقلید با محوریت مدرسه ی فیضیه و کشتار مردم مسلمان بویژه در تهران و قم با هدف ارعاب مردم و علما ( 23 ) ( 24 )

5 / بازدارندگی چندین باره ی اهل منبر از سخنرانی بر ضد شاه و اسراییل و درباره ی در خطر بودن اسلام و قرآن بویژه  در آستانه ی محرم 1342

6 / بارها اقدام به دستگیری گسترده و توهین به علما و خطبای مذهبی و اساتید حوزه ها ی علمیه با محوریت مراجع تقلید و حضرت امام

7 / شلیک تیر خلاص به غیرت مسلمان ایرانی با رسمیت دادن به کاپیتولاسیون و مصونیت قانونی اتباع آمریکایی در ایران

رفتارهای فوق ، اقداماتی بود که خط قرمز های مردم مسلمان ایران را گام به گام لگد مال می کرد و برآیند آن عادی شدن توهین به مقدسات و تداوم ساختارشکنی فرهنگی  و هنجار شدن تحقیر ملت مسلمان ایران بود

و در مقابل

 1 / خطر بنیادین بودن رژیم صهیونیستی

2 / سهیم بودن آمریکا در اقدامات رژیم پهلوی

3 / هدف قرار گرفتن فرهنگ اسلامی توسط رژیم پهلوی

4 / پیوند میان دیانت و سیاست در اسلام بویژه در فقه شیعه

5 / پافشاری بر حفظ عزت و غرور و سربلندی مردم مسلمان ایران

گزاره های فوق ، باورهایی بود که تعمد حضرت امام بر بارها تکرار نمودن آنها ، شالوده ی رژیم آمریکایی – صهیونیستی پهلوی را بشدت متزلزل می ساخت و تکرار آن در بیانیه ها و سخنرانی ها و اعلامیه ها و شعارها ، تمام ظرفیت استبداد وابسته به نظام سلطه را به هماورد می طلبید و تلاش های صهیونیسم جهانی را با ناکامی روبرو می ساخت

تبعید ، چرا ؟ به کجا ؟

لذا دیکتاتوری آمریکایی – صهیونیستی که

الف : راهکار حصر و بازداشت را آزموده بود

ب :  پس از اقدامات مردم و علما در حوادث 15 خرداد و حصر تهران بویژه با تاکید بر مرجعیت تقلید حضرت امام  ، حتی توان اندیشیدن به از پادرآوردن حضرت امام را نیز نمی توانست به مخیله ی خود راه دهد

پ : راهکار تبعید را ، برونرفتی کم هزینه تحلیل می نمود

انتخاب بورسای ترکیه و نجف عراق ، تصادفی نبود

که در اولی ، تنها رژیم لائیک جهان حاکم بود و مرجع تقلید شیعیان که هیچ همزبانی را در کنار خود نداشت ، امکان استفاده از لباس روحانی خویش را نداشت

و اما نجف ... که باور جدایی دین از سیاست ، جزء لاینفک آن تلقی می گردید و خود شرح مفصلی می طلبد

 

تاریخ افتخار آمیز دیروز یا جغرافیای سیاسی هر روز

نظام سلطه و امپراتوری رسانه ای صهیونیسم  که می خواست سایه ی شوم دیکتاتوری مدرن خویش را در نظام نوین جهانی به تمام کشور ها تحمیل کند ، هرگز با جبهه ی حق که با برافراشتن پرچم حکومت اسلامی و با آموزش فرهنگ شهادت طلبی ، جهان را بسوی پیچ بزرگ تاریخی رهسپار ساخته است ، از در دوستی برنخواهد آمد

نظام سلطه که هرگز و در هیچ شرایطی ، اجازه ی به چالش کشیدن هلوکاست و ورود به محدوده ی مشروعیت زدایی از رژیم صهیونیستی را نخواهد داد ، در طول عمر ننگین خود بارها و بارها با عملیات مهار دوگانه ، همزمان با دادن مجوز به هتاکان به مقدسات اسلامی ( 25 ) به بهانه ی آزادی بیان ، مسلمانان معترض را از هر گونه اقدام بیانگر ناخرسندی باز داشته است

و بر مسلمانان است که با تاسی به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران  و رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی نایب الامام امام روح الله الموسوی الخمینی  ، با تقبل هزینه های اقدام ، همزمان با تقدس زدایی از بت های نظام سلطه مانند رژیم جعلی صهیونیستی و هولوکاست و دیکتاتوری رسانه ای ، نسبت به دفاع عالمانه و هوشمندانه و غیرتمندانه از مقدسات اسلامی بویژه ساحت مقدس قرآن و پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله اقدام نمایند و نترسند و بدانند :

خداوند متعال هر چه مقدر فرموده صلاح اوست – روح الله الموسوی الخمینی - دى 1343-  ترکیه ، بورسا ( 26 )

 

 

پینوشت ها

( 1 ) نظام سلطه در پی رخداد رنسانس در اروپا با عملکرد استعمار کهن ، ساماندهی می شد  و بعد از جنگ جهانی دوم ،

امپریالیسم آمریکا پس از ظهور و بروز در عرصه ی تاثیر گزاری فرامرزی ، با بهینه سازی و بروزرسانی آن تئوری ها و تجربیات ، استعمار نوین را راه اندازی نمود

( 2 ) نقشی که امروز حکومت سعودی در سرزمین حجاز ایفا می نماید

( 3 ) نقشی که ترکیه به توهم دستیابی به امپراتوری بزرگ عثمانی ، از سال 1391 و مقارن با بحران سازی نظام سلطه در سوریه ، ایفا می نماید

( 4 ) قم- مرکز روحانیت، مرکز فقه اسلام‏ -  صحیفه امام، ج‏3، ص: 383 /  23 اردیبهشت 1357

( 5 ) این کتابى که براى ایشان نوشته‏اند « به سوى تمدن بزرگ‏ »  خودش که عقلش نمى‏رسد که بنویسد، اینها برایش مى‏نویسند! من نمى‏دانم حالا مطالعه هم کرده است که بفهمد چه جَفَنْگهایى توى این کتاب هست یا مطالعه هم نکرده؛ اگر کسى این کتاب را ببیند، واقعاً خجالت مى‏کشد که یک قلمى این طور، این طور بى‏بند و بار [باشد]. این همه اختناق، این همه گرفتارى مردم، این همه کشتار، این همه زدوبند، این همه فروختن ملت به اجانب، این همه خیانت بر ملتِ مُسْلم ایران، اینها را همه «خدمتگزارى» [و] «آزادى» در ایران [وانموده کرده است‏] { 4 }

( 6 ) مرحوم  آیت‌الله‌العظمی بروجردی رحمه الله نسبت به حکم فقهاء احترام و ادب زیادی داشتند.

از باب نمونه؛ بنا شد در نجف اشرف، از سوی ایشان، امتحان برگزار شود. آیت‌الله‌العظمی اصطهباناتی مخالفت کرد و امتحان را تحریم نمود. آیت‌الله‌العظمی بروجردی، برای این که حکمایشان، که مجتهد جامع الشرایط بود، نقض نشود، دستور دادند که امتحان برگزارنشود.کسی نزد آیت‌الله‌العظمی بروجردی بالکنایه از آیت‌الله‌العظمی اصطهباناتی، انتقادی کرد. آن بزرگوار، برافروخته و ناراحت شد و به این مضمون فرمود:«ایشان فکر می‌کنند چون آقای اصطهباناتی امتحان را تحریم کرده‌اند، من ازانتقاد نسبت به ایشان خوشم می‌آید. خودم، پس از تحریم ایشان جلوی امتحان راگرفتم.»

آیت‌الله‌العظمی بروجردی نقل می‌کردند:«کسی آمده بود پیش حاج میرزا محمود،‌(که گویا استاد شیخ انصاری بوده است و ولایت فقیه بر عهده ی ایشان بوده است) ازمرحوم حاج میرزا اسدالله ( از مراجع وقت ) شکایت داشته بود. حاج میرزا محمود، برای حاج میرزااسدالله، پیغام فرستاده بود که کسی علیه شما ادعایی دارد، باید بیایید و توضیح بدهید.

ایشان بلافاصله آمده بودند. وقتی که رسیدگی به دعوا تمام شد، دیدند حاج میرزااسدالله، آب خواست و دستش را شست. از او پرسیدند که: چرا چنین کردید؟ در پاسخ گفته بود:هنگام رسیدن پیغام، غذا خورده بودم و می‌خواستم دستم را بشویم؛ اما دیدم که دستم را بشویم، شاید در امتثال حکم حاکم، تأخیر بیفتد؛ لذا اول حاضر شدم و اکنون دستم رامی‌شویم.»

روی همین مبنی که حکم ولی فقیه را متنفذ می‌دانستند { 1 }

( 7 ) بنابر فتوای آیت الله العظمی بروجردی رحمه الله، ازدواج دائم با اهل کتاب (بر خلاف مشهور) مجازبود.

در آن زمان، شاه تصمیم داشت با دختری ایتالیایی، ازدواج دائم بکند. دستگاه عده‌ای را، در چند نوبت، برای استفتاء، نزد آقا، فرستاده بودند. البته هدف خود را نمی‌گفتند، بلکه به صورت عادی و برای گرفتن استفتاء آمد و رفت می‌کردند.

آیت‌الله‌العظمی بروجردی از قضیه مطلع شده بودند و فهمیده بودند که رژیم می‌خواهد باگرفتن این فتوا، مدرکی داشته باشد برای کار محمد رضا پهلوی.

ایشان، روایات باب را دوباره بررسی کردند ؛ اما نظرشان همان جواز نکاح دائم باکتابی شد.  ولی از آن جایی که ازدواج رئیس مملکت اسلامی را با یک غیرمسلمان، به صلاح جامعه اسلامی نمی‌دانستند و مفاسد و پیامدهای ناگوار آن را به روشنی می‌دیدند، درپاسخ استفتاء آنان فتوای خود را ننوشتند، بلکه نوشتند:

«مشهور بین اعاظم فقها، امامیه، حرمت ازدواج دائم، با کتابیه است.» { 2 }

( 8 )27/10/1334 »  اندوه و خشم فراوان فقیه مجاهد ، حاج آقا روح الله– در سن 53 سال -  از ناکامی در جلوگیری از اعدام نواب صفوی– ایشان که از سال 1306 و در سن 25 سالگی وارد عرصه ی سیاست در پرتو فقه شده بودند، در این مقطع نظاره گر حکمفرما  شدن دلسردی عمیق بر متدینان مذهبی پس از شهادت نواب صفوی و یارانش بودند { 3 }

( 9 ) 10/1/1340 » (سن حضرت امام : 59 سال )

( 10) علت فوت ایشان در آستانه ی انجام اقدامات سرنوشت ساز و بیان – من دیگر کاری با شاه ندارم ... نه شاه و نه دولتیها نمی خواهند کاری برای مملکت بشود ... اصلا در این مملکت چطور می شود زندگی کرد  -    مانند علت فوت مرحوم آخوند ملا محمد کاظم خراسانی – معروف به صاحب کفایة الاصول - در آستانه ی انجام اقدامات سرنوشت ساز و حرکت بسوی تهران جهت بررسی وضعیت مشروطه  ، در هاله ای از ابهام قرار گرفت { 4 }

( 11 ) تکاپوی محمد رضاپهلوی جهت انتقال مرجعیت به نجف ، با تسلیت به مراجع عراق کلید خورد

( 12 ) از سال 1262 هـ ش که نخستین سفیر آمریکا به نام ساموئل بنجامین وارد ایران شد ، تا 20 فروردین 1359 که آمریکا نسبت به قطع رابطه با ایران اقدام نمود ؛ 97 سال حضور آمریکا در ایران به طول انجامید که تنها وقفه ای سه ساله – 1315 تا 1318 –در آن رخ داد ، این حضور ، پس از دخالت مستقیم تروریسم دولتی آمریکا در کودتای وحشیانه و ننگین 28 مرداد 1332 شیب بسیار تندی پیدا نمود (  آیت الله کاشانی : آمریکا ما را در گرفتن نفت از انگلیسها کمک کرد و حالا به صورت ملی و دنیا پسندی می خواهد ... این ثروت ما را به چنگ آورد )  { 5 }

( 13 )  – از ( لغو امتیاز ننگین استعماری واگذاری امتیاز دخانیات ایران با اطاعت مطلقه ی مردم از یک سطر حکم ولایتی میرزای شیرازی در 25 اردیبهشت 1270 هـ شـ    ) و   ( 7 سال مقاومت نهضت مقاومت بوشهر به فرماندهی رئیسعلی دلواری در پرتو حمایت و هدایت فقیه خطه ی بوشهر،مرجع مجاهد شیخ محمد حسین برازجانی در سال 1294هـ شـ   ) تا نهضت جنگل و حماسه ی 30 تیر { 4 } 

( 14 ) حوزه ی علمیه ی قم و مرجعیت شیعه در ایران بسیار پرشتاب تر از نهادهای علمی – فقهی سایر مسلمین مانند الازهر مصر ، در رویارویی با صهیونیسم گام برداشتند و فتوای تحریم محصولات پپسی کولا از سوی حضرت آیت الله العظمی بروجردی و خطابه های شهید مطهری و نهیب مقدس حضرت امام ، مشتی از خروار است

( 15 ) مرحوم بافقی اسطوره ی دو عرصه ی ( اجرای امر به معروف و نهی از منکر که در شکستن ابهت دیکتاتور با راندن خانواده ی بی حجاب رضا میرپنج از حرم حضرت معصومه علیها السلام متواتر است ) و ( ارتباط تنگاتنگ معنوی با حضرت صاحب سلام الله علیه که  رفتن وی به جمکران هنگام ناکافی بودن وجوهات جهت شهریه ی حوزه زبانزد است )

( 16 ) ایشان از شاگردان میرزای بزرگ شیرازی و شیخ فضل الله نوری و سپس صاحب کفایه بوده اند

( 17 ) حضرت امام هماهنگ با سایر مدرسین سطح اول حوزه ی علمیه ی قم ، علیرغم بی نیازی علمی و جهت آشنا نمودن حوزه با سطح علمی آیت الله العظمی بروجردی ، مدت ها با تعطیل نمودن دروس خود ، به همراه شاگردان در درس جدیدالتاسیس ایشان حضور می یافتند

( 18 ) امام حرکت خودشان را درست بعدازفوت مرحوم آیت اللّه بروجردى درفرودین سال 1340 شروع کردند – مجموعه سخنرانى‏هاى آیت الله هاشمى رفسنجانى،ج‏1،ص: 80 - 24/ خرداد/ 1360

 ( 19 ) اقدامات هوشمندانه و در قالب فرافکنی از سوی حضرت امام  ، حتی ابراز واکنش شیخ محمود شلتوت ، رئیس دانشگاه الازهر مصر در محکوم نمودن اقدامات رژیم آمریکایی پهلوی را نیز به دنبال داشت

( 20 ) از اعلام رسمی تصویب در تاریخ 16 مهر 1341 تا اعلام رسمی لغو در تاریخ 10 آذر 1341

( 21 ) از اعلام رسمی برگزاری رفراندوم در تاریخ 19 دی 1341 تا نمایش اخذ رای در تاریخ 6 بهمن 1341

( 22 ) 4 بهمن 1341

( 23 ) 2 فروردین 1342 و 15 خرداد 1342

( 24 ) اگر چه مردم با تمام توان و امکانات در صحنه باقی ماندند ولی برخی از خواص پس از رویارویی با اقدامات توهین آمیز بازماندگان شعبان بی مخ ، عرصه ی سیاست را ترک نمودند { 6 }

( 25 ) توهین سلمان رشدی در آیات شیطانی و نشر کاریکاتورهای وهن آلود نسبت به ساحت قدسی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و اقدام صهیونیست مسیحی در قرآن سوزی و تولید فیلم اهانت آلود نسبت به پیامبر رحمت صلی الله علیه و آله اولین توهین نیست همچنانکه اگر غیرت مسلمانان دشمنان را به هراس نیاندازد آخرین توهین نیز نخواهد بود

( 26 ) حضرت امام خمینی رحمه الله نه تنها بارها عین و مضمون این جمله را در مکاتبات حتی خانوادگی  خویش به کار بردند بلکه در اولین روزهای اجبار به حضور در عراق ، حضرت آیت الله العظمی حکیم را – که مقارن حوادث 15 خرداد ، مراجع تقلید قم را به هجرت عمومی به نجف فراخواندند که با استنکار و عدم پذیرش حضرت امام روبرو شد – به رفتن به ایران و بدست گرفتن پرچم مبارزه فراخواندند که مرحوم حکیم علیرغم پافشاری حضرت امام بر وفاداری و غیرت دینی مردم ایران ، بعلت عدم اعتماد به مردم – که از سالها زیستن در عراق ناشی می شد – پیشنهاد امام را نپذیرفتند { 7 }

منابع :

{ 1 } مصاحبه با آیت الله صافی گلپایگانی

{ 2 } سایت حوزه نیوز

{ 3 } وبلاگ اول ببین و بعد بخوان

{ 4 } نهضت روحانیون ایران – علی دوانی

{ 5 } روزها و رویدادها – سال شمسی

{ 6 } ناگفته ها – خاطرات شهید حاج مهدی عراقی

{ 7 } مجموعه کتاب های کوثر  - مرحوم حجت الاسلام سید احمد خمینی

 

بیداری اسلامی – وحدت در کثرت – گامی تا فراسوی مرزها

 

بجای پیشدرآمد :

 

حینما تساقط شهدائنا واحدا تلوالآخر کنا نشمّ نسیم الکرامة من حدیقة الامام الخمینی رحمه الله و نتذکر کل کلماتکم المبارکة (*)

 

سالهای سال بود که کودکان تازه زبان گشوده و نوپا در ایران اسلامی با دیدن هر روحانی و امام جماعتی ، با شادی  کلمه ی امام و یا خمینی را به زبان می آوردند  و با انگشت اشاره ، توجه والدین خود را به کشف جدیدشان معطوف می ساختند

 

 سالهای سال است  که کودکان تازه زبان گشوده و نوپا در جهان اسلام با دیدن تصویر یک روحانی اسلامی  ، با شادی  کلمه ی امام و یا خمینی و یا خامنه ای را به زبان می آورند  و با انگشت اشاره ، توجه والدین خود را به کشف جدیدشان معطوف می سازند

 

و ... در فراسوی مرزها ، امروزه  و در عصر بیداری اسلامی ، جوانان در کشورهای اسلامی  در افق های دور و نزدیک ، آرمان های امام خمینی رحمه الله  را در رهنمودهای حضرت آیت الله العظمی خامنه ای حفظه الله می جویند و همه با حفظ ملیت های متفاوت ، بر حفظ هویت مشترک اسلامی خویش پابرجایند و این یعنی نهضت امام خمینی ، پیروزمندانه ، خاکریز اول را که ایران اسلامی بود پشت سر نهاده است و به سوی فتح خاکریز دوم که  جهان اسلام است ، حرکت نموده است تا در گامهای بعدی ، جهان توحید و سپس جهان مستضعفین را دربرگیرد و ... خبر آید خبری در راه است

 

واژه ی بیداری اسلامی اگرچه واژه ای نوظهور به نظر می رسد ولی ریشه در آغاز دو مرحله از انقلاب اسلامی دارد بدین معنا که همچنانکه حضرت امام رحمه الله در سالهای آغازین جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار به این مفهوم اشاره نمودند ( 1 )، جانشین ایشان نیز در روزهای آغازین پذیرش مسئولیت ولایت امر مسلمین ، در دیدار با شیفتگان غیر ایرانی مکتب ولایت فقیه ، به صراحت از این مفهوم پرده برداری نمودند ( 2)

 

بیداری اسلامی  که امروز به سادگی مرزهای دیکتاتوری رسانه ای نظام سلطه را پشت سر می گذارد ( 3 ) و با سرسختی تمام سنگر به سنگر رو به سوی اسلامیت کشورهای اسلامی پیش می رود ، آگاهانه در مسیری گام بر می دارد که تئوریسین – مجری  هوشمند  جهان اسلام ، حضرت امام رحمه الله آن را صدور انقلاب نام نهادند (4  )

 

امام خمینی رحمه الله که آغاز انقلاب جهانی اسلام در عصر حاضر را  بر تئوری جهان وطنی اسلامی ( 5 ) با محوریت ایران اسلامی  ( 6 ) بنا نهاد  ، تنها  به دعوت عمومی و کلان ( 7 ) بسنده نکرد بلکه مردم مسلمان برخی کشورها را با تصریح نام برد ( 8 )

 

حضرت امام رحمه الله با وجود اینکه  اجراکننده ی تئوری دیرپایه ی ولایت مطلقه ی فقیه با چشم انداز مهدویت بود (9 ) ولی جمهوری اسلامی را مختص کشور شیعه ی ایران نمی دانست (10 ) و در همین راستا با تصحیح رفتاری جمله ی مشهور حب الوطن من الایمان ( 11 ) و عدم رویارویی با تعدد حکومت های کشورهای اسلامی ( 12 )،  بی اعتنایی به تحمیل  مرزهای فیزیکی بر مرزهای اعتقادات اسلامی و مصالح اسلام  را رونق بخشید ( 13 ) و نه تنها  مسلمین را به تاثیر گذاری در سرنوشت همدیگر ترغیب نمود ( 14 ) بلکه در واپسین ماههای عمر پر برکت خویش طعم شیرین بیداری جهان اسلام بر محور پاسداری از ارزشهای اصیل اسلام را به همه ی مسلمانان چشانید (  15 ) و جهان سلطه را از آن هراساند( 16 )

 

و در پایان این نوشتار را با یادی از یادگار امام رحمهما الله به پایان می بریم که : امام به انترناسیونالیسم اسلامی فکر می کردند ( 17 )

 

 

 

پینوشت ها :

 

( * ) السلام علیک یابن رسول الله - فداک روحی و ارواح هولاء الشباب المقاومین جمیعا ...حینما تساقط شهدائنا واحدا تلوالآخر کنا نشمّ نسیم الکرامة من حدیقة الامام الخمینی رحمه الله و نتذکر کل کلماتکم المبارکة ... سلام علیکم مولای – الله یحفظکم – الله یحفظکم ان شاء الله / فرازهایی از سخنان احمد حسن الجبیری جوان انقلابی بحرینی خطاب به ولی امر مسلمین امام خامنه ای حفظه الله

 

(1) این خواب غفلت به یک بیدارى‏ اسلامى‏- انسانى تبدیل گردد- زمان: 31 شهریور 1362 صحیفه امام، ج‏18، ص: 146

 

(2)هر روز که بگذرد، امواج سهمگین بیدارى‏ اسلامى‏، تختهاى قدرت فرعون‏هاى عالم را بیشتر خواهد لرزاند. 22/ 04/ 1368 سخنرانى در مراسم بیعت میهمانان خارجى شرکت‏کننده در مراسم چهلمین روز ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامى

 

( 3 ) مقام معظم رهبری حفظه الله : هیچ انقلابى از دشمنى نظام‏ سلطه‏ در جهان برکنار نمى‏ماند  ... نظام سلطه به میل خود انقلابها را نفى و براى رژیمهاى انقلابى مشکل‏تراشى مى‏کند. .... نظام سلطه على‏رغم ملتها براى آنان تصمیم مى‏گ

/ 0 نظر / 33 بازدید