فعلا تا بعد

 پیک فاطمی

A - عایشه گفت :

بعد از پیامبر ، راستگوتر از فاطمه ندیدم ( 1 )

دوست داشتنی فرد نزد پیامبر ، فاطمه بود

و دوست داشتنی مرد نزد پیامبر ، علی بود ( 2)

در دوران زندگی فاطمه ، علی در میان مردم جایگاهی داشت ،

و پس از درگذشت فاطمه ، مردم روی خود را از علی برمی گرداندند ( 3 )

 

B – ابن ابی الحدید در ادبیاتی تردید برانگیز و دو پهلو  می گوید :

1 - نمی شود آنچه را که امامیه می گویند پذیرفت ؛ چرا که آنها معتقدند :

بیانات کاملا واضح و رسایی از پیامبر رسیده است که جای تردیدی بجا نمی گذارد

آنان می گویند : فراتر از حدیث غدیر و حدیث منزلت ،

پیامبر با بیانی آشکار ، خلافت علی و امیرالمومنین بودن او را بیان فرمود

و مسلمانان را فرمان داد تا به علی با عنوان امیرالمومنین بودن سلام کنند

و مسلمانان چنین کردند

و پیامبر بارها و بارها به اطلاع مسلمانان رساند که :

علی جایگزین اوست

و به مسلمانان دستور داد که باید از علی اطاعت نمایند و سخنش را بپذیرند

2 – بررسی کنندگان حوادثی که بعد از درگذشت پیامبر رخ داد این باور را می یابند که امکان ندارد که پیامبر به این شفافیت ، این مطالب را بیان نموده باشند و این حوادث رخ داده باشد

نه ! قابل پذیرش نیست ؛

احتمالا پیامبر این مطالب را بصورت اشاره و غیر واضح  بیان فرموده اند و به دلیل مصالحی یا به دلیل فرمان خدا ، از شفاف سازی دوری گزیده اند

3 – البته بیعت گریزی علی تا به زور بیرون بردن او از خانه اش به آن گونه  را ، بسیاری از تاریخ نگاران و راویان حدیث و افراد مورد اطمینان به گونه ای گزارش نموده اند که جای تردیدی بجا نمی گذارد

4 -  رخداد های تلخ و دردناکی را شیعه بازگو می نماید که کتاب های ما از گزارش آن گریخته اند

شیعه می گوید :

قنفذ به خانه ی فاطمه فرستاده شد

او با تازیانه ضربه ای به بانو زد که ورمی بر بازوی بانو ایجاد نمود که تا هنگام درگذشت ، اثرش برجا بود

او را چنان بین در و دیوار فشردند که با ناله ، پیامبر را به یاری طلبید و او که باردار بود ، فرزند خویش را از دست داد

به گردن علی ریسمانی افکندند و او را بر زمین می کشیدند و بانو در پشت سر او فریاد می کشید و ندای نفرین سرداد و دو پسرش حسن و حسین می گریستند

علی که بیعت را نپذیرفت را به کشته شدن تهدید نمودند که گفت بنده ی خدا و برادر پیامبر خدا را می کشید ؟ و گفتند تو برادر پیامبر خدا نیستی

علی به چهره شان نگریست و گفت که منافقید و سپس پیمان نیرنگ در برابر پیامبر که پنهانی نوشته بودند را خواند و گفت که تصمیم داشتند بعد از غدیر پیامبر را ترور نمایند

ابن ابی الحدید : فقط شیعه این گزارش را بیان نموده است

 

 

C : حضرت آقا فرموده اند :

تاریخ بیست و سه‏ساله‏ى بعد از رحلت پیامبر تا خلافت امیر المؤمنین، یک تاریخِ قابل بررسى است؛

باید بررسى شود؛

اما در آن اهانت‏ و جسارت به خلفا به‏هیچ‏وجه نباید باشد

بد نیست من خاطره‏اى را براى شما نقل کنم؛ هرچند که به خیلى از دوستان هم این را گفته‏ام.

امام یک‏وقت در اوایل انقلاب در سخنرانیهایشان از معاویه به صورت طعن‏آمیزى اسم مى‏آورند. شما مى‏دانید که من مدتى را در بلوچستان بودم و با خیلى از علماى آنجا دوست نزدیک هستم. مردم و علماى سنى آن منطقه، معاویه را مقدس مى‏دانند. به امام عرض کردم که در طرف شرق کشورمان، چند صد میلیون نفر معاویه را محترم مى‏شمارند و او را خال المؤمنین مى‏دانند البته بحق یا به‏ناحق آن، مربوط به جلسه‏ى بحث است یعنى مسلمانان هند، پاکستان، بنگلادش و افغانستان اغلب سنى حنفى‏اند؛ این‏ها معاویه را محترم مى‏شمارند. امام گفتند عجب، من نمى‏دانستم! من بعد از آن در طول این ده، یازده سال یک جمله‏ى طعن‏آمیز از امام راجع به معاویه نشنیدم.

مؤسسه‏ى پژوهشى فرهنگى انقلاب اسلامى‏ /  دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمى خامنه اى (مدظله العالى) / حدیث ولایت /  بیانات در دیدار با اعضاى «گروه ویژه» و «گروه معارف اسلامى» صداى جمهورى اسلامى ایران‏ / بیانات، سال‏1370، ص: 555

 

 

 

 

پینوشت A :

( 1 ) عن عائشة انها کانت اذا ذکرت فاطمة بنت النبی (ص) قالت: ما رأیت أحدا کان أصدق لهجة منها الا أن یکون الذی ولدها.

و فی روایة بسنده عن عمرو بن دینار قال: قالت عائشة: ما رأیت أحد قط أصدق من فاطمة غیر أبیها.

السقیفة و فدک، ص: 114 - مستدرک الصحیحن 3: 160. الاستیعاب 2: 751. حلیة الأولیاء 2: 41.

بن أبی الحدید 16: 228. : لم تفتقر فاطمة الزهراء (ع) فی دعواها الى بیّنة و شهود و عهد و وعد بعد ان صرح الرسول الأعظم (ص) على صدقها

( 2 ) دخلت مع عمّتی على عائشة، فقالت: یا أمّ المؤمنین أیّ الناس کان أحبّ إلى رسول اللّه صلى اللّه علیه و سلم؟ قالت: فاطمة. قالت: أنا أسألک عن الرجال. قالت: فزوجها

فضائل أمیر المؤمنین علیه السلام، ص: 27 / ترجمة الإمام علیّ علیه السّلام من تاریخ دمشق: 2/ 169/ 659، ** أخرجه الترمذی فی سننه: 5/ 701/ 3874،

و بسند آخر : شرح الأخبار فی فضائل الأئمة الأطهار علیهم السلام، ج‏1، ص: 430 ** و روى أیضا فی المستدرک 3/ 57 و الخطیب البغدادی فی تاریخه 11/ 430 و کنز العمال 6/ 400 و الطبری فی الذخائر 35 ذلک. و رواه أیضا ابن عساکر فی تاریخ دمشق 2/ 165

( 3 ) فَکَانَتْ لِعَلِیٍّ وَجْهٌ مِنَ النَّاسِ حَیَاةَ فَاطِمَةَ فَلَمَّا تُوُفِّیَتْ فَاطِمَةُ عَلَیْهَا السَّلَامُ انْصَرَفَتْ وُجُوهُ النَّاسِ عَنْ عَلِیٍّ عَلَیْهِ السَّلَام‏

رواه مسلم فی صحیحه‏  (صحیح مسلم 5- 154، باب حکم الفی‏ء. )  و أورده فی جَامِعُ الْأُصُولِ‏  (جامع الأصول 4- 482، حدیث 2079، و حکاه العلّامة الأمینیّ رحمه اللّه فی غدیره عن عدّة مصادر، لاحظ: 7- 227   ) فِی الْبَابِ الثَّانِی مِنْ کِتَابِ الْخِلَافَةِ وَ الْإِمَارَة / بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏29، ص: 391

 

پینوشت B :

و اعلم أن الآثار و الأخبار فی هذا الباب کثیرة جدا

و من تأملها و أنصف علم أنه لم یکن هناک نص صریح و مقطوع به لا تختلجه الشکوک و لا تتطرق إلیه الاحتمالات کما تزعم الإمامیة

 فإنهم یقولون إن الرسول ص نص على أمیر المؤمنین ع نصا صریحا جلیا لیس بنص یوم الغدیر و لا خبر المنزلة و لا ما شابههما من الأخبار الواردة من طرق العامة و غیرها

بل نص علیه بالخلافة و بإمرة المؤمنین و أمر المسلمین أن یسلموا علیه بذلک فسلموا علیه بها و صرح لهم فی کثیر من المقامات بأنه خلیفة علیهم من بعده و أمرهم بالسمع و الطاعة له

و لا ریب أن المنصف إذا سمع ما جرى لهم بعد وفاة رسول الله ص یعلم قطعا أنه لم یکن هذا النص

و لکن قد سبق إلى النفوس و العقول أنه قد کان هناک تعریض و تلویح و کنایة و قول غیر صریح و حکم غیر مبتوت

و لعله ص کان یصده عن التصریح بذلک أمر یعلمه و مصلحة یراعیها أو وقوف مع إذن الله تعالى فی ذلک.

فأما امتناع علی ع من البیعة حتى أخرج على الوجه الذی أخرج علیه فقد ذکره المحدثون و رواه أهل السیر و قد  ذکرنا ما قاله الجوهری فی هذا الباب و هو من رجال الحدیث و من الثقات المأمونین و قد ذکر غیره من هذا  النحو ما لا یحصى کثرة.

فأما الأمور الشنیعة المستهجنة التی تذکرها الشیعة

  من إرسال قنفذ إلى بیت فاطمة ع

  و أنه ضربها بالسوط فصار فی عضدها کالدملج و بقی أثره إلى أن ماتت

  و أن عمر أضغطها بین الباب و الجدار فصاحت یا أبتاه یا رسول الله و ألقت جنینا میتا

  و جعل فی عنق علی ع حبل یقاد به و هو یعتل و فاطمة خلفه تصرخ و تنادی بالویل و الثبور

     و ابناه حسن و  حسین معهما یبکیان

  و أن علیا لما أحضر سألوه البیعة فامتنع فتهدد بالقتل فقال إذن تقتلون عبد الله و أخا رسول الله

      فقالوا أما عبد الله فنعم و أما أخو رسول الله فلا

  و أنه طعن فیهم فی أوجههم بالنفاق و سطر صحیفة الغدر التی اجتمعوا علیها

      و بأنهم أرادوا  أن ینفروا ناقة رسول الله ص لیلة العقبة

فکله لا أصل له عند أصحابنا

و لا یثبته أحد منهم و لا رواه أهل الحدیث و لا یعرفونه

و إنما هو شی‏ء تنفرد الشیعة بنقله‏

شرح نهج البلاغة لابن أبی الحدید، ج‏2، ص: 60

 

پیک سیاست

ما به اذن الله در این مذاکرات ضرر نمی کنیم

سه گانه ای که در سال 1393 سنگینی خود را بر فضای مذاکره حاکم ساخت ، خصم را بازهم به این باور رساند که باید هوشمندی و کاربلد بودن حریف را بستاید ( 1 )

الف : 190 هزار سو باید تامین شود

سران کشورهای اطراف که هچ ( 2 ) در آن زمان برخی سران 5+1 ( 3 ) نیز از معنای سو اطلاعی نداشتند و ایران اسلامی با فرستادن نماینده ای ظریف ، با قلدری خاص ایرانی های مسلمان ،  دورنمای مذاکرات را به خصم باوراند

ب : مذاکرات یک مرحله ای باید باشد

آهای غربی ها ، هوشمند ترین سیاستمدار امروز به سادگی دست تان را خواند ه است

پنبه ی تکرار رخداد هایی مانند موافقت نامه ی اسلو در برابر ایران اسلامی را از گوش تان بیرون بکشید( خوانندگان محترم ،  زحمت تحقیق درباره ی این یکی - موافقت نامه ی اسلو - با خودتان )

ما هم معتقدیم بر هیچ چیز توافق نمی شود مگر این که بر همه چیز توافق شود

ما هم معتقدیم به توافق نرسیدن بهتر از توافق بد است

غربی ها ! فریب خوردید ، بد

دنیا رفتار اعتماد آمیز ما را دید که بصورت زماندار و هدفمند برخی اقدامات خود را به سراشیب بردیم تا چشم به رفتارهای توانمندسازمان دوخته شود ، ماهواره و ماهواره بر فجر که یادتان هست ( 4 )

 و ما ایرانی ها باز هم  با پیروی از فقیه مکتب اهلبیت علیهم السلام با غرور سرمان را بالا گرفته ایم

ج : من نگرانم

و این یعنی تیرخلاص به تمام دوز و کلک ها

حالا تیم ما با دستی فراتر از دست طرف مقابل آماده است زیر میز مذاکره بزند ،  البته به روش دیپلماتیک  ( 7 )  و اینکه اگر نگرانی های رهبر عالی ایران اسلامی ( 8 ) برطرف نشود ، توافقی در کار نیست

توضیح در باره ی دوگانه آفرینی هایی مانند پرتاب 900 شاخه گل محمدی  به سوی جوانان اروپا و آمریکای شمالی ( 9 ) و جنگ زرگری یا مطلقه شکنی 47 سناتور آمریکایی باشد شاید وقتی دیگر ،

اگر خواستید و توانستم

 

پینوشت ها

( 1 ) البته ما در اوائل رهبری حضرت آقا نیز این طعم را چشانده بودیم ، آن زمان که اینگونه تدبیر فرمودند : سفیر آلمان اولین سفیری بود که رفت و باید آخرین سفیری باشد که بر می گردد و آلمانی ها که مغرور بودنشان در اروپا زبانزد همگان است با تمام تلاش هایی که شد ناگزیر شدند بپذیرند که سفیر آلمان آخرین سفیر اروپایی است که بر می گردد

( 2 ) این واژه را با زبان شیرین آذری بخوانید تا کامتان شیرین تر شود

( 3 ) آیا سرنوشت ما به 5 + 1 وابسته است ؟

آری ! ما بدون  5 + 1 هیچ نیستیم

ما همه ی هستی مان در گرو   5 + 1  است

البته  5 + 1 در قرائت شیعه ی ایرانی و برای ما ، در حدیث کسا و دعای عهد معنا می یابد

5 برای ما پنج نور خدا در آفرینش اند ، فاطمه و پدرش و همسرش و دو پسرش - هم فاطمة و ابوها و بعلها و بنوها -

و 1 که جان همه ی ما به فدای او باد حضرت م ح م د مهدی علیه السلام است همان -  و السر المستودع فیها –

( 4 ) غربی ها بعد از پرتاب باورنکردنی ماهواره بر و ماهواره ی فجر دو نگرش متفاوت دارند :

ماهواره یا ماهواره بر ؟ مسئله این است !

الف : اروپایی ها نگاه بر ماهواره دوختند که چگونه ایرانی های در اوج تحریم ، در اوج توانمندی تکنولوژیک قرار دارند

آنان خود بهتر از دیگران می دانند که فضای پاک شش ساعته را در اختیار ما قرار نداده اند

و انگشت اتهام به سوی آمریکا نشانه رفته است که مبادا رخدادی دیگر از سبک مک فارلین ( 5 )  در دستور کار آمریکا قرار دارد

ب : آمریکایی ها ( و سگ توسری خور زوزه کش شان رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی ) نگاه بر ماهواره بر دوختند

 – البته آن بدجنس ها ، بجای ماهواره بر از کلمه ی موشک استفاده می کنند –

از محاسبه ی زمان بر مسافت ، سرعت را محاسبه کردند که بیش از دو برابر سرعت ضدموشک های پاتریوت است و این یعنی : نه تنها گنبد آهنین پر – مانند کلاغ پر – که هچ ( باز هم به  1 مراجعه فرمایید ) دیوارامنیتی نصب شده بین اروپا و آمریکا هم پر

البته شما به خود نگیرید ولی آن ها با بدجنسی کامل می گویند : اگر ماهواره بر بعدی بجای ماهواره ، کلاهک داشته باشد و بجای پرواز با زاویه ی 90 درجه ، اندکی مایل پرتاب شود همان می شود که حاج قاسم شان گفت : شاید هواپیماهایی برای اقدام نظامی به سوی ایران پرواز کنند ولی برای بازگشت با مشکل فرود روبرو می شوند زیرا تا بازگشتشان ، شهری و فرودگاهی که بخواهند به آن بازگردند ، باقی نخواهد ماند ( 6 )

 

( 5 ) ریگان ، پرزیدنت آمریکایی ها ، پذیرش تحریم ایران را به اروپا تحمیل کرد به خصوص تحریم فروش اسلحه را  به گونه ای که آن ها حتی جرات فروختن سیم خاردار به ما را هم نداشتند و تحریم شکنان را به سختی مجازات کرد آنوقت خودش در برابر مشتی دلار بسیاری از اسلحه هایی را که ما می خواستیم به ما فروخت – این افتضاح سیاسی ِ بی سابقه در تاریخ یانکی ها ،  با کلید واژه های ایران گیت یا ایران کنترا قابل دستیابی است -

( 6 ) آن کسانى که تهدید مى‏کنند، این را باید فهمیده باشند، حالا هم بفهمند؛ تهدید نظامى ایران و تعرض‏ نظامى به ایران‏ به صورت بزن و در رو، دیگر ممکن نیست. هرکس تعرضى بکند، به‏شدت عواقب آن تعرض دامنگیر او خواهد شد.

مؤسسه‏ى پژوهشى فرهنگى انقلاب اسلامى‏ /  دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمى خامنه اى (مدظله العالى) / حدیث ولایت / بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام ‏ / بیانات، سال‏1386، ص: 130

اگر شیاطین سعى کنند تا براى این ملت، ناامنى درست کنند، این ملت ملتى نیست که ضربه‏ى دشمن را بى‏پاسخ بگذارد. ملت ایران ضربه‏ى هیچ‏کس را بى‏پاسخ نمى‏گذارد

مؤسسه‏ى پژوهشى فرهنگى انقلاب اسلامى‏ /  دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمى خامنه اى (مدظله العالى) / حدیث ولایت / بیانات به مناسبت روز پاسدار‏ / بیانات، سال‏1375، ص: 142

و اینکه : در صورت تعـرض به ایران همه ی جهان را برای آمریکا نا امن می کنیم

( 7 ) نه مثل حاج محسن رفیق دوست  که به دستور حضرت امام ، حال سفیر اتحاد جماهیر شوروی را گرفت البته حاج محسن انکار می کند که سفیر را با کتک ! مدیریت کرده باشد

( 8 ) این گزینه ، تقریبا ترجمه ی تعبیری است که اوباما ، پرزیدنت آمریکایی ها در سخنرانی خود در سازمان ملل  ، برای حضرت آقا ، امام خامنه ای حفظه الله  به کار برد

( 9 ) پیام 900 کلمه ای حضرت آقا حفظه الله خطاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی

 

پیک احکام

1 –

1 / الف :

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای
سلام علیکم
اگر فردی خانه ای دارد که کوچک است و به همین دلیل با حفظ این خانه ، خانه ی بزرگتری خریداری نموده و در آن مستقر شده است ، در فرض این که هر دو خانه از ارباح مکاسب و پول بین سال ، تهیه شده است
۱ / به خانه ی اول خمس تعلق می گیرد ؟
۲ / به خانه ی دوم خمس تعلق می گیرد ؟
۳ / اگر خانه ی اول را بفروشد ، به پول آن خمس تعلق می گیرد ؟
با تشکر
محمد اسلامپور
۰۳/۱۲/۱۳۹۳
eslampoor@gmail.com

 

نام و نام خانوادگی: محمد اسلامپور

پست الکترونیکی: eslampoor@gmail.com

موضوع: خمس

شماره استفتاء: 517153

بسمه تعالی

 سلام علیکم و رحمة الله و برکاته

ج1) اگر از درآمد بین سال برای استفاده شخصی و مورد نیاز خریداری شده خمس ندارد.
ج2) اگر مورد نیاز درحد شأن عرفی باشد و از درآمد بین سال تهیه شده خمس ندارد.
ج3) اگر پس ازحداقل یک سال سکونت در آن فروخته شده پول فروش آن خمس ندارد.

موفق و مؤید باشید 

 

1 / ب :

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای
سلام علیکم
اگر چیزی که از موونه بوده است ( مثل خانه یا خودرو یا لوازم خانه ) و با ارباح مکاسب خریداری شده است ، بعد از مدتی استفاده ، مورد نیاز نبود و بلا استفاده نگهداری شد یا فروخته شد ، آیا به عین ( در فرض نگهداری بلا استفاده ) و یا پولِ آن ( در فرض فروش ) خمس تعلق می گیرد ؟
محمد اسلامپور
۱۹/۱۲/۱۳۹۳
eslampoor@gmail.com

 

نام و نام خانوادگی: محمد اسلامپور

پست الکترونیکی: eslampoor@gmail.com

موضوع: خمس

شماره استفتاء: 522110

بسمه تعالی

 سلام علیکم و رحمة الله و برکاته

اگر جزو مؤونه بوده، خمس تعلق نمی گیرد.

موفق و مؤید باشید 

 

2 –

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای
سلام علیکم
مرد ۴۰ ساله ای که از مقلدین حضرتعالی است بعلل شغلی شهر پدری خویش را ترک نموده و در شهر دیگری ساکن شده است
با توجه به اینکه پدر و مادرش از مسافرت او به شدت اظهار نارضایتی می نمایند و مخالف سفر او هستند
آیا سفر او حرام است ( و نمازش در رفت و آمد به شهر پدری و شهر سکونت فعلی ، کامل است )
محمد اسلامپور
۱۳/۱۲/۱۳۹۳
eslampoor@gmail.com

 

نام و نام خانوادگی: محمد اسلامپور

پست الکترونیکی: eslampoor@gmail.com

موضوع: احکام سفر، وطن

شماره استفتاء: 520224

بسمه تعالی

 سلام علیکم و رحمة الله و برکاته

به طور کلی اطاعت از والدین واجب نیست ولی ایذای ایشان حرام است مگر در انجام واجبات و ترک محرمات و اگر سفر مذکور موجب اذیت ایشان باشد حکم سفر معصیت را دارد و نماز به صورت کامل می‌باشد.

موفق و مؤید باشید 

 

3 –

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

سلام علیکم
بانویی کارگر یا کارمند، بعد از اشتغال به حرفه و شغل ، بعلت نارضایتی شوهر از ادامه ی کار ، با رها ساختن آن حرفه و شغل به صاحب کار یا دیگران لطمه ی جدی وارد می آورد ( مثلا خانم معلمی بعلت مشکلاتی که شوهر ناراضی ، برای خانواده پیش می آورد ، ناگزیر به ترک کلاس درس در وسط سال تحصیلی می گردد که باعث ضرر به آموزشگاه و دانش پژوهان می گردد )
الف : آیا شوهری که از اشتغال این بانو مطلع بوده و سپس با ایشان ازدواج نموده است اگرچه در عقد ، تداوم اشتغال شرط نشده است ، حق بازدارندگی از ادامه ی اشتغال را دارد ؟
ب : در فرض سوال ، ضامن خسارت های رخ داده چه کسی است ؟ بانوی شاغل که دست از کار کشیده است یا همسر ناراضی ؟
یادآور می گردد : فرض بر این است که در این زمینه قانون و مقرراتی وجود ندارد
محمد اسلامپور
۱۶/۱۲/۱۳۹۳
eslampoor@gmail.com

 

نام و نام خانوادگی: محمد اسلامپور

پست الکترونیکی: eslampoor@gmail.com

موضوع: ضمانت

شماره استفتاء: 521124

بسمه تعالی

 سلام علیکم و رحمة الله و برکاته

ج1) در فرض سوال حق ممانعت ندارد ولی خارج شدن زن از منزل با اجازه شوهر باشد مگر این که در ضمن عقد شرط کرده باشند که زن بتواند خارج شود .
ج2) تابع قرارداد فیما بین می باشد.

موفق و مؤید باشید 

 

4 –

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای
سلام علیکم
۱ - در برخی انبوه سازی های مسکن یا پیمانکاران جزء ، قراردادهایی میان سازندگان مسکن با متقاضیان مسکن منعقد می گردد که در آن مبلغی بصورت تقریبی به ازای هر متر براورد و از متقاضیان مسکن دریافت می شود و این پول چندین سال در اختیار سازندگان مسکن قرار داشته و به نوعی سرمایه گذاری متقاضیان مسکن محسوب میگردد
۲ – بعضا در هنگام تحویل واحد و ملک موردنظر، از سوی سازندگان مسکن ، مبالغی تحت عناوینی (تورم .ارزش افزوده و....) از متقاضیان مسکن طلب می گردد
۳ - بعضا مبلغ بند دو ، خارج ازعرف و منطق می باشد و نه در قرارداد چنین موضوعی ذکر شده است و نه قانونی در این زمینه وجود دارد
پرسش شرعی این است اگر در قرارداد چنین موضوعی ذکر نشده باشد و قانونی هم در این زمینه وجود نداشته باشد ، آیا سازندگان مسکن شرعا حق مطالبه ی چنین مبالغی از متقاضیان مسکن را دارند ؟
با تشکر
محمد اسلامپور
۲۸/۱۱/۱۳۹۳
eslampoor@gmail.com

 

 

 

نام و نام خانوادگی: محمد اسلامپور

پست الکترونیکی: eslampoor@gmail.com

موضوع: خرید و فروش

شماره استفتاء: 515553

بسمه تعالی

 سلام علیکم و رحمة الله و برکاته

در صورتی که روی مبلغ برآورد شده توافق شده باشد سازندگان مسکن حق گرفتن مبلغ اضافی ندارند.

موفق و مؤید باشید 

 

5 –

الف / 5 :

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای
سلام علیکم
۱ – یکی از مقلدین حضرتعالی در تاریخ ۲۵/۱۲/۱۳۹۲ یک میلیون تومان مازاد بر مصرف داشته است که ۲۰۰ هزار تومان آن را به عنوان خمس پرداخت نموده است و ۸۰۰ هزار تومان باقیمانده در طول سال بعدی مصرف شده است ،
۱ / الف : اگر ایشان در تاریخ ۲۵/۱۲/۱۳۹۳ فقط پانصد هزار تومان مازاد بر مصرف داشته باشد ، باز هم باید خمس بپردازد ؟
۱ / ب : اگر ایشان در تاریخ ۲۵/۱۲/۱۳۹۳ یک میلیون و پانصد هزار تومان مازاد بر مصرف داشته باشد خمس همه ی یک میلیون و پانصد هزار تومان را باید بپردازد یا فقط خمس پانصد هزار تومان بر ایشان واجب است ؟
۲ / آیا به پول های اضافه کاری و کارانه و پاداش سالانه و همچنین یارانه ،‌ خمس تعلق می گیرد ؟
با تشکر
محمد اسلامپور
۱۱/۱۱/۱۳۹۳
eslampoor@gmail.com

 

نام و نام خانوادگی: محمد اسلامپور

پست الکترونیکی: eslampoor@gmail.com

موضوع: خمس

شماره استفتاء: 510718

بسمه تعالی

 سلام علیکم و رحمة الله و برکاته

ج1)
الف،ب: در فرض سؤال اگر از درآمد کسب باشد، همه مبالغ مذکور متعلق خمس است.
ج2) اضافه کاری جزو حقوق محسوب می شود که اگر تا سر سال خمسی باقی بماند و مصرف نشود، سر سال خمسی متعلق خمس است ولی پاداش اگر در مقابل کار نباشد و همچنین یارانه خمس ندارد.

موفق و مؤید باشید 

 

ب / 5 :

حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی

سلام علیکم

 1 – یکی از مقلدین حضرتعالی در تاریخ 25/12/1392 یک میلیون تومان مازاد بر مصرف داشته است که 200 هزار تومان آن را به عنوان خمس پرداخت نموده است و 800 هزار تومان باقیمانده در طول سال بعدی مصرف شده است ، 1 / الف : اگر ایشان در تاریخ 25/12/1393 فقط پانصد هزار تومان مازاد بر مصرف داشته باشد ، باز هم باید خمس بپردازد ؟

 1 / ب : اگر ایشان در تاریخ 25/12/1393 یک میلیون و پانصد هزار تومان مازاد بر مصرف داشته باشد خمس همه ی یک میلیون و پانصد هزار تومان را باید بپردازد یا فقط خمس پانصد هزار تومان بر ایشان واجب است ؟

 2 / آیا به پول های اضافه کاری و کارانه و پاداش سالانه و همچنین یارانه ،‌ خمس تعلق می گیرد ؟

با تشکر

محمد اسلامپور

 11/11/1393

eslampoor@gmail.com

 

جواب:

سلام علیکم و رحمة الله و برکاته

1- اگر قبل از به دست آوردن درآمد جدید تمام 800000تومان مخمس را صرف در مؤونه کرده همه ی درآمد جدید سرسال خمس دارد چه کمتر از سال قبل باشد چه بیشتر.

2- آنچه از اضافه کاری و پاداش سرسال باقی میمانده وصرف در مؤونه نشده خمس دارد وهم چنین بنابر احتیاط واجب آنچه از یارانه سرسال باقی میمانده وصرف در مؤونه نشده خمس دارد 

 

ج / 5 :

پرسش: حضرت آیت الله العظمی سیستانی
سلام علیکم
۱ – یکی از مقلدین حضرتعالی در تاریخ ۲۵/۱۲/۱۳۹۲ یک میلیون تومان مازاد بر مصرف داشته است که ۲۰۰ هزار تومان آن را به عنوان خمس پرداخت نموده است و ۸۰۰ هزار تومان باقیمانده در طول سال بعدی مصرف شده است ،
۱ / الف : اگر ایشان در تاریخ ۲۵/۱۲/۱۳۹۳ فقط پانصد هزار تومان مازاد بر مصرف داشته باشد ، باز هم باید خمس بپردازد ؟
۱ / ب : اگر ایشان در تاریخ ۲۵/۱۲/۱۳۹۳ یک میلیون و پانصد هزار تومان مازاد بر مصرف داشته باشد خمس همه ی یک میلیون و پانصد هزار تومان را باید بپردازد یا فقط خمس پانصد هزار تومان بر ایشان واجب است ؟
۲ / آیا به پول های اضافه کاری و کارانه و پاداش سالانه و همچنین یارانه ،‌ خمس تعلق می گیرد ؟
با تشکر
محمد اسلامپور
۱۱/۱۱/۱۳۹۳
eslampoor@gmail.com

 

دفتر مرجع عالیقدر آقای سید علی حسینی سیستانی ـ بخش استفتائات

8:10 PM (18 hours ago)

بسمه تعالى

1-   خیر

2-   خمس ما زاد بر 800 تومان واجب است (یعنی باید خمس 700 تومان را بدهد)

3-   بله

موفق باشید

www.sistani.org
دفتر مرجع عالیقدر آقای سید علی سیستانى - بخش استفتائات

 From: محمد اسلامپور [mailto:eslampoor@gmail.com]
Sent: 10/04/1436 02:58 م
To: دفتر مرجع عالیقدر سید علی حسینی سیستانی - بخش استفتائات
Subject: خمس

 نام: محمد اسلامپور
ایمیل: eslampoor@gmail.com
کشور: ایران - تهران
جنسیت: مرد
کد استفتاء: 291760
موضوع: خمس

 

6 –

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای
سلام علیکم
۱ – حکم شرعی ارسال پیامک بین مرد و زن نامحرم چیست ؟
۲ – آیا در زمینه ی ارسال پیامک بین مرد و زن نامحرم ، تفاوتی بین همکار یا فامیل با دیگران وجود دارد ؟
با تشکر
محمد اسلامپور
۲۴/۱۲/۱۳۹۳
eslampoor@gmail.com

 

نام و نام خانوادگی: محمد اسلامپور

پست الکترونیکی: eslampoor@gmail.com

موضوع: پوشش، نگاه، محرم و نامحرم

شماره استفتاء: 523540

بسمه تعالی

 سلام علیکم و رحمة الله و برکاته

ج1و2) به‌ طور کلى ارتباط با نامحرم که مستلزم مفسده و یا خوف ارتکاب گناه در آن باشد، جایز نیست.

موفق و مؤید باشید 

 

7 –

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای
سلام علیکم
۱ - برخی مساجد یا هیئت های مذهبی یا کانون های فرهنگی یا مراکز دولتی یا شرکت ها و یا ... سخنران یا مداح یا گروه هنری و یا ... برای اجرای برنامه های فرهنگی – تفریحی – آموزشی و یا ... دعوت می نمایند 
۲ - هنگام اجرای برنامه هم بصورت آشکار ، اقدام به ضبط صدا یا فیلم برداری می نمایند و مورد پرسش یا اعتراض سخنران یا مداح یا گروه هنری نیز قرار نمی گیرند
۳ - برابر عرف یا قرارداد ، حق الزحمه سخنران یا مداح یا گروه هنری را هم پرداخت می نمایند
پرسش این است که : 
الف : تبدیل اثر فرهنگی – تفریحی – آموزشی یاد شده در بالا ، به اثر مکتوب یا کلیپ ، فی نفسه ، نیازمند به اذن یا اجازه ی سخنران یا مداح یا گروه هنری می باشد ؟
ب : تبدیل اثر فرهنگی – تفریحی – آموزشی یاد شده در بالا ، به اثر مکتوب یا کلیپ ، برای استفاده در همان مجموعه 
(مسجد یا هیئت یا کانون یا مرکز دولتی یا شرکت ) و برای کارکنان همان مجموعه ، نیازمند به اذن یا اجازه ی سخنران یا مداح یا گروه هنری می باشد ؟
ج : در زمینه ی پرسش های الف و ب ، تفاوتی بین توزیع رایگان و فروش وجود دارد ؟
یادآور می گردد : فرض بر این است که در این زمینه قانون و مقرراتی وجود ندارد
با تشکر
محمد اسلامپور
۲۳/۱۲/۱۳۹۳
eslampoor@gmail.com

 

نام و نام خانوادگی: محمد اسلامپور

پست الکترونیکی: eslampoor@gmail.com

موضوع: مالکیت معنوى (کپى‌رایت)

شماره استفتاء: 523108

بسمه تعالی

 سلام علیکم و رحمة الله و برکاته

اگر جلسه بطور عمومی بوده، اشکال ندارد.

موفق و مؤید باشید 

 

8 –

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای
سلام علیکم
۱ - یکی از مجموعه های دولتی دارای دو اداره با نام های الف و ب می باشد 
۲ - کارشناسی که در اداره ی الف شاغل است ، با درخواست مسئولین اداره ی ب و موافقت مسئولین مافوق کارشناس در اداره ی الف ، با استفاده از ماموریت و با هدف کمک و انتقال تجربیات مدیریتی ، در ساعات اداری در اداره ی ب مشغول به انجام پرو‍ژه ای برای همان مجموعه ی دولتی می گردد
۳ – مقررات مجموعه ی دولتی یاد شده در بالا ، درباره ی پرداخت مبالغی به عنوان حق جلسه یا حق مشاوره ، ساکت است 
(  در مقررات ، مجوزی برای پرداخت مبالغی به عنوان حق جلسه یا حق مشاوره داده نشده است و همچنین منعی نیز برای پرداخت مبالغی به عنوان حق جلسه یا حق مشاوره وجود ندارد)
چهار سوال پیش رو قرار دارد :
الف : آیا مجموعه ی دولتی یاد شده در بالا و یا اداره ی ب ، حق پرداخت مبالغی به عنوان حق جلسه یا حق مشاوره به کارشناس اداره ی الف را دارند ؟
ب : اگر چنین حقی را ندارند ولی مبلغی را به عنوان حق جلسه یا حق مشاوره به حساب کارشناس اداره ی الف واریز نموده اند ، وظیفه ی کارشناس اداره ی الف نسبت به مبلغ واریزی چیست ؟
ج : آیا در زمینه ی پرسش های فوق ، شرکت های نیمه دولتی نیز همین حکم را دارند ؟
د : آیا در زمینه ی پرسش های فوق ، شرکت های غیر دولتی ( بخش خصوصی ) نیز همین حکم را دارند ؟
محمد اسلامپور
۱۹/۱۲/۱۳۹۳
eslampoor@gmail.com

 

ام و نام خانوادگی: محمد اسلامپور

پست الکترونیکی: eslampoor@gmail.com

موضوع: کسب و شغل

شماره استفتاء: 522106

بسمه تعالی

 سلام علیکم و رحمة الله و برکاته

الف: اگر قانونی در این مورد نیست پرداخت حق جلسه منوط به نظر مسئول اداره است که از جهت قانونی حق تصمیم در این امور را دارد.
ب: در صورت تخلف باید مبلغ گرفته شده را به همان اداره برگرداند.
ج و د: تفاوتی بین شرکت های دولتی و غیر دولتی و خصوصی در این زمینه نیست.

موفق و مؤید باشید 

 

 

4 – یادش به خیر

اسفند و عملیات هایش

اسفند و شهدایش

نخلهای سر جدا یادش بخیر          ای بسیجیها ، خدا ؛ یادش به خی

/ 1 نظر / 25 بازدید

جالب بود،مخصوصا استفتاهات بسیار مفید بود،متشکرم