از همت مضاعف - کار مضاعف تا تولید ملی

نامگذاری سال – از شعار تا شعور

تولید ملی ؛ حمایت از کار و سرمایه ایرانی – باید ها و نباید ها

1 / پیشدرآمد :

روزهای آغازین سال 1367 بود

در عرصه ی دفاع مقدس ، فتح و ظفر با رزمندگان قرین شده بود

عملیات والفجر 10 با فتح حلبچه ، اقتدار نظامی ایران اسلامی را به رخ رژیم بعثی صدام و حامیانش در تروریسم دولتی ایالات متحده ی آمریکا  ، کشیده بود ( 1 )

نسیم خوش  الحان قرار گرفتن جنگ در سرازیری بُرد ، دمادم تکرار می شد

اما رهبر فرزانه ی انقلاب که در خشت خام تصویری را می دید که دیگران در آینه نیز نمی دیدند ،

طی پیامی بصورت غیر مترقبه اعلام نمود :

ملت شهیدپرور ایران بدانند این روزها روز امتحان الهى است.

روز پرخاش علیه کسانى است که با اسلام کینه دیرینه دارند.

روز انتقام از کفر و نفاق است.

روز فداکارى است.

امروز روز عاشوراى حسینى است.

امروز ایران کربلاست، حسینیان آماده باشید.

«جَهِّزُوا أَنفُسَکُم بِالصَّلاحِ و السِّلاحِ»

نهراسید. که نمى‏هراسید،

کمربندهاتان را محکم کنید { 2}

و ماه ها گذشت تا همگان دیدند چگونه دشمنان دست به دست هم اتحاد شومی را علیه ملت ایران تدارک دیده بودند که بی توجهی غافلان سیاسی کار ، سال دشواری را برای رهبری انقلاب و مردم شهیدپرور رقم زد

و ... روز آغازین سال 1378 بود

حتی به اندیشه ی سردمداران جریان اصلاحات نما هم ، امام ستیزی راه نمی یافت

اما رهبر فرزانه ی انقلاب با اعلام سال امام خمینی ، پیشاپیش زمینه ی ناکامی دشمنان قسم خورده ی انقلاب در کنفرانس برلین را فراهم ساخت ( 2 )

و ...حضرت آقا  سال 1385 را سال پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله نامید تا واکنش پیشگیرانه ای باشد جهت خنثی سازی پیامبرزدایی که بعدها در کارکاتورهای موهن در دانمارک تجلی یافت

و ...

و در سال 1388 تغییری تکمیلی در نامگذاری ها رخ داد و نه تنها آن سال به عنوان سال اصلاح الگوی مصرف نامیده شد بلکه دهه ی 88 تا 98 نیزبه دهه ی پیشرفت و عدالت نامیده شد

و این بدین معنا است که ایران اسلامی در پرشی ده گام ، به قله ی پیشرفت و عدالت می رسد ( 3 )

سه گام آغازین این دهه که ایفاگر نقش طریقی – موضوعی بودند ( 4 ) به ترتیب ( اصلاح الگوی مصرف  ) ( همت مضاعف و کار مضاعف ) و ( جهاد اقتصادی ) پله های سه گانه ی صعود به قله ی پیشرفت و عدالت شناسانده شدند و این بدین معنا است که هرکدام از آنها باید به فرهنگ ماندگار تبدیل شوند و با پایان سال نه تنها به فراموشی سپرده نشوند بلکه نهادینه گردند

( تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ی ایرانی ) که شعار سال 1391 گردید نیز از این قاعده ، مستثنی نیست و نه تنها در این سال ، پایگاه های تئوریک و مبنایی در این محور لازم التبیین است بلکه نگاه رفتارگرایانه ( پراگماتیسم ) ایجاب می کند که تمامی تلاشهای دستگاههای فرهنگی – اجرایی در قوای سه گانه بویژه قوه ی مجریه مصروف به این مهم گردد و صد البته دولتهای بعدی نیز بر این تلاش پابرجا بمانند

 

2 / پیشینه - اولین اشاره ها

1 - هنوز انقلاب به پیروزی نرسیده بود که حضرت امام رحمه الله

      الف : تکیه بر نیروی کار ایرانی جهت دستیابی به استقلال اقتصادی را طرح فرمودند :

            ما به قدر کفایت از نیروى انسانى ماهر برخورداریم‏ ( 5 )

      ب :  دکترین تولید ملی را فراراه ملت قرار دادند :

باید همه قشرهاى ملت؛ هر کس هر جورى که مى‏تواند یک تولیدى‏ بکند، که مثلًا باغدارها مى‏توانند تولید بکنند، دامدارها مى‏توانند تولید بکنند، و کشاورزها مى‏توانند تولید کنند، اشخاص مى‏توانند کمک کنند به کشاورزها، کارخانه‏ها مى‏توانند تولید کنند، کارخانه‏هاى خصوصى ... اینها همه قیام کنند براى اینکه، یک مملکت را از این اقتصاد نجات بدهند. صحیفه امام، ج‏11، ص: 424 - 5 دى 1358

و در کمتر از یکسال پس از پیروزی انقلاب ، به حمایت از کار ایرانی پرداختند :

امروز وظیفه است براى همه ما که براى این کشور خدمت کنیم، و اقتصاد این کشور را به پیش ببریم تا محتاج به دیگران نباشیم. این اختصاص به کارگرها یا کارخانه‏هاى خاصى ندارد.

در سراسر کشور، آنهایى که مشغول یک کار تولیدى‏ هستند، اینها امروز هر کارى بکنند براى کشور خودشان و براى ملت خودشان است؛ و باید با کمال فداکارى کارها را انجام بدهند صحیفه امام، ج‏14، ص: 46 - 15 بهمن 1359

2 – اگر چه  مقام معظم رهبری در 12/08/1382 در سند چشم‏انداز جمهورى اسلامى ایران در افق 1404 که به سران قوا ابلاغ فرمودند ، به جایگاه تولید ملی در افق ایران 1404تصریح نمودند ( 6 )

ولی

      الف : از اولین روزهای انتخاب به رهبری انقلاب اسلامی ایران و در اوج سوگ امت حزب الله

             نیز توجه دادن به مسئله ی تولید ملی و کار ایرانی را بیان فرمودند :

« از اوایل پیروزى انقلاب، یکى از توطئه‏هاى دشمنان که سعى مى‏شد به وسیله‏ى عناصر خائن، در داخل کشور به مرحله‏ى اجرا درآید، به رکود کشیدن کارهاى کشور و تعطیل حرکت و تولید و آفرینش و نوآورى علمى و عملى بود. .. امروز باید على‏رغم خواست دشمن، چرخهاى نظام جمهورى اسلامى، بهتر و روان‏تر از همیشه حرکت کند. باید روند تولید داخلى‏، اعم از تولیدات کشاورزى و صنعتى شتاب گیرد » ( 18/ 03/ 1368- پیام به ملت شریف ایران ‏ ** مکتوبات، سال‏1368، ص: 5 )

        ب : نامه به ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران ، حجة الاسلام و المسلمین آقاى هاشمى رفسنجانى جهت تعیین چارچوب سیاستهاى نظام در برنامه‏ى دوم :

            « گسترش تولید داخلى‏، به ویژه در زمینه‏ى کشاورزى و تأمین نیازهاى اساسى جامعه و

            کاهش واردات اجناس مصرفى و غیر ضرور، همراه با افزایش کیفیت فرآورده‏ها در

           کشور و توسعه‏ى صادرات غیر نفتى ». 18/ 08/ 1372 - ‏ - مکتوبات، سال‏1372، ص: 66

      پ : پیام به ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران ، حجة الاسلام و المسلمین آقاى سید محمد خاتمی در خصوص سیاستهاى کلى برنامه‏ى پنج‏ساله‏ى سوم

          « فراهم ساختن امنیت غذایى و خودکفایى در کالاهاى اساسى، به ‏وسیله‏ى افزایش تولید داخلى

           ‏ به‏ ویژه در زمینه‏ى کشاورزى »‏ 30/ 02/ 1378 - ‏ - مکتوبات، سال‏1378، ص: 16

      ت :  با روی کار آمدن دولت نهم و وارد شدن گزینه ی عدالت در کنار پیشرفت و حرکت کشور بسوی پیشرفت واقعی و ملموس ، فضای مناسبی برای طرح کاربردی تولید ملی در راستای دهه ی پیشرفت و عدالت پیش آمد که تقارن آن با کند شدن چرخ دنده های آنچه غربی ها آنرا تحریم خرد کننده می انگارند ، بار دیگر حقانیت تئوری دفاع رو به جلو در پرتو والله ما غزی قوم قط فی عقر دارهم الا ذلوا   ( نهج البلاغه خطبه 26  ) اثبات گردید

3 / مبانی تئوریک

        3 / 1 - تولید ملی و اقتدار

        « اگر یک ملت به دست خود و با ابتکار و نیروى خود، تولید و مصرف کند و حتّى بتواند شعاع مصرف تولیدات‏ خود را در بیرون مرزهایش گسترش دهد، به مفهوم خاص و مهمّى از اقتدار دست خواهد یافت. این نیاز کشور ماست » ‏ 12/ 10/ 1380 ** بیانات، سال‏1380، ص: 186

         3 / 2 - تولید ملی و سبک زندگی ( 7 )

« محکمکارى در تولید چقدر وجود دارد؟

تولید کیفى در بخشهاى مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟ ...

چرا در بین بسیارى از مردم ما مصرفگرائى رواج دارد؟

 آیا مصرف‌گرائى افتخار است؟

مصرف‌گرائى یعنى اینکه ما هرچه گیر مى‌آوریم، صرف امورى کنیم که جزو ضروریات زندگى ما نیست »

 

         3 / 3 – تولید ملی ، کاهنده ی هزینه های  استقلال واقعی

مسأله اقتصاد ... یک مسأله مهمى است که وابستگى اقتصادى، بسیارى از وابستگیها را مى‏آورد دنبال خودش. ما باید کارى بکنیم که زاید بر خودکفا باشیم. یعنى کشور ما یک کشورى است که مى‏تواند از درآمد خودش زاید بر خودش داشته باشد، زیاد و صادر کند صحیفه امام، ج‏11، ص: 425

        «  استقلال‏ اقتصادى‏، از استقلال سیاسى مشکل‏تر و دیریاب‏تر است.

مى‏بینید که به آسانى نمى‏شود رشته‏هاى نفوذ و سلطه‏ى اقتصادى قدرتها و دولتهاى بیگانه را قطع کرد. اگر کشورى بخواهد به سمت استقلال‏ اقتصادى‏ برود، احتیاج به نیروى انسانى کارآمد، منابع درآمدزا، امکانات فراوان، دانش، تخصص، همکارى‏هاى علمى و فنى بین‏المللى و بسیارى از چیزهاى دیگر دارد. کشورهاى انقلابى و کشورهایى که تازه به استقلال مى‏رسند، براى به دست آوردن همه‏ى این مقدمات و ابزار استقلال‏ اقتصادى‏، دچار زحمت و دردسرند.

کشور ما از ساعت اول، در جهت استقلال اقتصادى حرکت کرد. درست است که قبل از انقلاب، تسلط حکومتهاى وابسته، یک اقتصاد کاملًا وابسته‏ى به غرب و بخصوص امریکا را در این کشور رشد داده بود و بریدن این رشته‏ها کار بسیار دشوارى بود؛ اما این رشته‏ها بریده شد و ما توانستیم در جهت استقلال اقتصادى حرکت کنیم.

البته تا رسیدن به یک استقلال اقتصادى کامل، هنوز فاصله داریم و مردم باید کار کنند، جوانان باید درس بخوانند، متخصصان باید تلاش نمایند و کسانى که مى‏توانند در این مقصود مهم ملى کمک کنند هرگونه کمکى آن را باید انجام دهند.

براى یک کشور، استقلال اقتصادى یک ضرورت حیاتى است. وقتى رشته‏هاى اقتصاد یک کشور به بیگانگان وصل باشد، معنایش این است که رگ حیات و تغذیه‏ى این پیکر به جایى دیگر وصل است؛ پس اختیار در دست دیگرى خواهد بود. » بیانات، سال‏1369، ص: 26

 

         3 / 4 – ( کالای ایرانی = اشتغال زایی )( کالای وارداتی = اشتغال زدایی و بیکاری )

     « مسئله‏ى واردات بى‏رویه و بى‏منطق ضرر بزرگى است، خطر بزرگى است؛ مردم هم باید این را بدانند. وقتى یک محصول خارجى را ما داریم مصرف میکنیم، در واقع داریم یک کارگر خودمان را بى کار میکنیم، یک کارگر دیگر را داریم به کار وادار میکنیم »‏ 16/ 06/ 1389 -** بیانات، سال‏1389، ص: 136

 

         3 / 5 – تولید ملی و راهبرد اقتصاد مقاومتی تا اقتصاد تهاجمی

فرآیند تسهیل امرو آسان سازی زندگی و ایجاد رفاه نسبی  برای امت مکتبی جهت پابرجایی بر مکتب اهلبیت علیهم السلام مبتنی بر چالش ستیزی هایی است که اقتصاد مقاومتی یکی از لایه های آن است همچنانکه فرآیند تغلیظ امرو دشوارسازی تصمیم و ایجاد دلهره و براه انداختن سپاه غیرنظامی رعب   برای دشمنان امت مکتبی جهت انصراف از رویارویی با مکتب اهلبیت علیهم السلام مبتنی بر چالش آفرینی هایی است که اقتصاد تهاجمی یکی از لایه های آن است و این هردو – اقتصاد مقاومتی و اقتصاد تهاجمی – پازل ها و جورچین هایی هستند که نه تنها بدون تولید ملی ، کامل نمی شوند بلکه بدون تولید ملی امکان رخداد و ایجاد ندارند و این قاعده ای است که هر دو طرف بازی بخوبی به  آن آگاهی دارند

و اینکه با صرف نظر از حباب بازی های اقتصادی نما که بدست دشمنان دانا و دوستان نادان ایجاد یا به آن دامن زده می شود ، که در دوران دولت نهم بحران نمایی هایی مانند چای و برنج و ... نمونه هایی از آن است ، برخی از نابسامانیها که در پی تحریم هوشمندانه در صنایع بالا دستی و صنایع پایین دستی رخ داده است و در زندگی روزمره ی مردم نیز تاثیر خود را نشان داده است ، مصداق - عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد - است و  تولید قطعات ساده ولی کلیدی نامحسوس را به صنایع توانمند کشور الزام نموده است که به دنبال آن گامی بسیار بلند بسوی استقلال اقتصادی برداشته خواهد شد

 

4 / باید ها و نبایدها

       4 / 1 / الف : اهمیت فرهنگ سازی

«ما باید فرهنگ کشور خودمان را به سمت ترویج تولید داخلى‏ تنسیق و تنظیم کنیم و پیش ببریم؛ این خیلى چیز مهمى است. در گذشته، سالهاى متمادى این فرهنگ به ملت ما تزریق شده است که به دنبال مصنوعات و ساخته‏هاى بیگانه و خارجى بروند. وقتى گفته مى‏شد این جنس خارجى است، این یک استدلال تام و تمامى بود براى بهتر بودن و مرغوب‏تر بودن این جنس. این فرهنگ باید عوض شود»

 

        4 / 1 / ب : نقش های موثر در فرهنگ سازی به نفع تولید ملی

« وقتى گفته مى‏شد این جنس خارجى است، این یک استدلال تام و تمامى بود براى بهتر بودن و مرغوب‏تر بودن این جنس. این فرهنگ باید عوض شود.

A: البته کیفیت تولید داخل در این مؤثر است

B : ، تبلیغ نکردن بیجا و بى‏رویه‏ى تولیدات خارجى در این مؤثر است

C:  تشویق کارآفرین داخلى در این مؤثر است

D:  وجدان کارى در کننده‏ى کار- چه کارگر ساده یا کارگر مجرب یا مهندس کار- در این مؤثر است

E :  دولت نقش دارد، مسئولین نقش دارند

F :  تاجر واردکننده‏ى کالاى خارجى نقش دارد.

G : باید کار را تسهیل کنند؛ مجلس هم باید همکارى کند، دولت هم بایستى همت کند؛ بتوانند به تولید ملى رونق بدهند. مردم هم - چه آن که داراى سرمایه است، چه آن که داراى قدرت کار است - بایستى با ایجاد اتقان، همکارى کنند »

 

       4 / 1 / پ : خودباوری ملی ، پیشنیاز فرهنگ عمومی مصرف

« امروز خوشبختانه بسیارى از محصولات و مصنوعات داخل کشور برتر و گاهى بسیار برتر از مشابه‏هاى بیرونى و خارجى است.

چرا ما باید نسبت به مصنوعات خودمان بى‏اعتناء باشیم؟

گذشت آن روزى که وابستگان به دستگاه قدرت به دست خودشان، با بیانات زهرآگین خودشان تلقین مى‏کردند که ایرانى قادر به تولید و ساخت نیست.

آن‏ها ایران را عقب انداختند. آن‏ها به روح ابتکار و شوق کار در کشور لطمه زدند.

انقلاب آمد وضع را عوض کرد.

امروز جوانان ما پیچیده‏ترین کارها را دارند انجام مى‏دهند.

 این همه زیرساخت در کشور به وجود آمده است براى کارهاى بزرگ، این همه کارهاى پیچیده‏ى فنى با ذهن و ابتکار جوان ایرانى دارد انجام مى‏گیرد.

مسئولین دنبال این کارند.

امروز باید رو بیاورند همه به سمت مصنوعات و تولیدات داخلى؛ این باید یک فرهنگ شود »

 

       4 / 1 / ت : فرهنگ سازی -  رسانه  و خودباوری در مصرف

« ما باید فرهنگ کشور خودمان را به سمت ترویج تولید داخلى‏ تنسیق و تنظیم کنیم و پیش ببریم؛ این خیلى چیز مهمى است.

در گذشته، سالهاى متمادى این فرهنگ به ملت ما تزریق شده است که به دنبال مصنوعات و ساخته‏هاى بیگانه و خارجى بروند. وقتى گفته مى‏شد این جنس خارجى است، این یک استدلال تام و تمامى بود براى بهتر بودن و مرغوب‏تر بودن این جنس.

 این فرهنگ باید عوض شود ... تبلیغ نکردن بیجا و بى‏رویه‏ى تولیدات خارجى در این مؤثر است

همه باید دست به دست هم بدهند تا تولید داخل رجحان پیدا کند؛ ارزش پیدا کند

و فرهنگى بر جامعه‏ى ما و بر ذهنهاى ما حاکم شود که مصرف کردن تولید داخلى‏ را ارزش بدانیم. »

09/ 02/ 1388 ‏ ** بیانات، سال‏1388، ص: 14

 

       4 / 1 / ث : درونمایه ی تبلیغات فرهنگی :

A :  « شما وقتى کالاى داخلى را مصرف میکنید، به کارگر ایرانى دارید کمک میکنید، اشتغال ایجاد میکنید، به سرمایه‌ى ایرانى هم دارید کمک میکنید، رشد و نمو ایجاد میکنید   01/01/1391

B: مصنوعات خارجى را مصرف کنیم؛ این به ضرر دنیاى ماست، به ضرر پیشرفت ماست، به ضرر آینده‌ى ماست  01/01/1391

C : شما باید کالاى ایرانى بخواهید.

این افتخار نیست؛ این تفاخر غلطى است که ما مارکهاى خارجى را در پوشاکمان، در وسائل منزلمان، در مبلمانمان، در امور روزمره‌مان، در خوراکى‌هامان ترجیح بدهیم به مارکهاى داخلى؛ در حالى که تولید داخلى در خیلى از موارد بسیار بهتر است.

من شنیدم پوشاک داخلى را که در بعضى از شهرستانها تولید میشود، میبرند مارک خارجى میزنند، برمیگردانند! اگر همین جا بفروشند، ممکن است خریدار ایرانى رغبت نکند؛ اما چون مارک فرانسوى دارد، خریدار ایرانى همان لباس را، همان کت و شلوار را، همان دوخت را انتخاب میکند؛

این غلط است. تولید داخلى مهم است.

ببینید کارگر ایرانى چه تولید کرده است، سرمایه‌دار ایرانى چه سرمایه‌گذارى کرده است » 01/01/1391

 

    4 / 2 - کنترل واردات با افق واردات حداقلی  - ارتباط واردات با تولید داخلی و مصرف

« در باب تولید ... باید به طرف مصرف تولیدات داخلى رفت.

وقتى مى‏خواستند ساختمان اجلاس بین‏المللى را بسازند- ساختمانى که امروز ما پُزش را مى‏دهیم- مهندسان آن اینجا آمدند. من به آن‏ها گفتم تصمیم قطعى بگیرید که در این ساختمان هیچ مصالح خارجى به کار نرود. فقط در آخرِ کار در بخشى از کارهاى صوتى و الکترونیکى و استفاده از موکت نسوزى که در داخل نمى‏توانیم تولید کنیم، از تولیدات خارجى استفاده کردند. این ساختمانِ به آن عظمت، نود و چند درصد مصالحش از تولیدات داخلى است. بنده در قضیه ساختِ آن ساختمان چند بار قاطع این موضوع را گفتم و ابلاغ کردم که رفتند و دنبال کردند و شد. ما مى‏توانیم؛

این همه تولید داخلى‏ داریم: چینى، بلور و کارهاى چوبىِ به این خوبى داریم، که باز آقایان و بخصوص این شرکتها از خارج مى‏آورند! »

05/ 06/ 1382 - بیانات در دیدار اعضاى هیئت دولت‏ ** بیانات، سال‏1382، ص: 100

 

    4 / 3 - اهتمام به کیفیت

« همت مضاعف و کار بیشتر در کیفیت بخشیدن به تولیدات‏ داخلى؛ یکى از کارهاى اساسى این است. ما امروز تولیدات‏ داخلى زیادى داریم؛ هم در زمینه‏ى صنعت، هم در زمینه‏ى کشاورزى؛ باید به کیفیت این‏ها اهمیت بدهیم، کیفیت این‏ها را بالا ببریم. باید جورى باشد که مصرف‏کننده احساس کند آنچه که در کشورش تولید مى‏شود، به دست کارگر ایرانى تولید مى‏شود، از لحاظ کیفیت، یا بهتر از نوع خارجى است یا لااقل همسطح آن است » . 01/ 01/ 1389 * بیانات، سال‏1389، ص: 6

 

    4 / 4 - اعتماد سازی در مردم با توجه به کیفیت و مرغوبیت کالا

« یک نکته‏ى اساسى‏... مسئله‏ى مرغوبیت تولید داخلى‏ است؛ کیفیت تولید داخلى‏ است؛ این خیلى مهم است. ... فرمود: «رحم اللَّه امرء عمل عملا فاتقنه»؛  رحمت خدا بر آن انسانى که کارى را انجام بدهد و آن را متقن انجام بدهد، درست انجام بدهد. این آینده‏نگرى است، غیر از امروز. شما امروز ببینید در دنیا کمپانى‏هائى هستند صد سال است اینها دارند کار میکنند، صد و پنجاه سال است دارند کار میکنند و محصولاتشان در دنیا فروش میرود. اسم اینها کافى است که جنس را تو بازار رائج کند؛ به خاطر اینکه درست کار کردند، خوب کار کردند، مشترى مطمئن است به اینها.

شما میگوئید که ما سفارش کنیم به مردم که تولیدات داخلى را مصرف کنند.

من که خب چند سال است دارم سفارش میکنم؛

بنده که بارها گفته‏ام،

منتها این با شعار درست نمیشود.

خب، بله یک مقدارى مردم حالا یک اعتمادى بکنند، یک اعتنائى بکنند به حرف ما، به خاطرى که مثلًا ما گفتیم، بروند یک مقدارى چه کنند؛ این یک بخشى از قضیه است.

یک بخش دیگر هم مربوط به کیفیت است. خب کیفیت را باید بالا برد؛ کیفیتها را باید بالا برد

16/ 06/ 1389 * بیانات، سال‏1389، ص: 136

    4 / 5 - قیمت پایین با حفظ کیفیت برتر

« محصول داخلى را باید مرغوب، باکیفیت و بادوام تولید کنیم. تا آنجائى که بتوانیم، باید قیمت تمام‌شده را ارزان تمام کنیم »

    4 / 6 - نوآوری و زیبایی در تولیدات داخلی

«مسئله‏ى نوآورى و ابتکار و زیبائى است در تولیدات‏ کشور. از جمله‏ى چیزهائى که باید مورد توجه قرار بگیرد، نوآورى کردن در همه‏ى تولیدات‏ به صورت پى‏درپى و لحاظ حس، یعنى اشباع حس زیبائى‏شناسى در مصرف‏کننده است.

این یکى از مسائل قابل توجه هست که بایستى به آن اهمیت بدهیم»16/ 06/ 1389 * بیانات، سال‏1389، ص: 137

 

    4 / 7 - کاهش دلمشغولی نیروهای کار

« امروز باید رو بیاورند همه به سمت مصنوعات و تولیدات داخلى؛ این باید یک فرهنگ شود. البته یک بخش مهم از این هم مربوط مى‏شود به امنیت شغلى کارگران، که این هم بایستى همه به آن توجه داشته باشند؛ کارگر فارغ‏البال باشد؛ مطمئن باشد؛ امنیت شغلى داشته باشد. و کارفرما و کارگر، سرمایه‏گذار و کارگر، مدیر کارگاه و کارگر دست به دست هم بدهند برادروار، کارها را پیش ببرند »

09/ 02/ 1388 * بیانات، سال‏1388، ص: 14

 

5 / کمترین هزینه ی دوری گزینی از تولید ملی

« ما به قیمت به کار واداشتنِ یک کارگر بیگانه که تولید او را مصرف مى‏کنیم، یک کارگر داخل کشور را بیکار مى‏کنیم. همه‏ى مسئولین کشور، سیاست‏گذاران کشور، مسئولان تبلیغات کشور، خودِ کارآفرینان، خودِ کارگران، دولت، بخشهاى مربوطه به این نکته باید اهمیت بدهند »

09/ 02/ 1388 * بیانات، سال‏1388، ص: 14

 

6 / آسیب شناسی

نامگذاری های سال ها در کنار اثرات سودمند خود ، از آسیب شناسی بی نیاز نیست

مانند اینکه در برخی از سالها ، نیمه ی اول سال به اقدامات سطحی – شعاری از سوی برخی مسئولین قوا سپری می شود ویا نیمه ی دوم سال نیز توسط مخالفین عملکرد آن قوه ، صرف روضه ی بر فرصت های از دست رفته می شود لذا مقام معظم رهبری ، خود خط شکن فتح باب آسیب شناسی در این زمینه نیز هستند :

1 - انحصار اقدامات در تبلیغات زودگذر بجای ایجاد فرهنگ ماندگار و رفتار منطبق

مقام معظم رهبری خود در این زمینه هم راهکاری اینچنین ارائه نمودند :

« گاهى اوقات این شعارى که ما براى سال اعلام میکنیم، بعد ناگهان مى‌بینیم همه‌ى در و دیوارهاى تهران و  شهرهاى دیگر پر شده از تابلو که این شعار رویش نوشته شده. این فایده‌اى ندارد

 آنچه که من از مسئولین و از مردم عزیزمان توقع دارم، این است که این شعار را بشنوند، باور کنند و دنبال کنند ، تابلو کردن و در و دیوار را پر کردن و عکس زدن و اینها هیچ لزومى ندارد »

2 – دعواهای سیاسی بی حاصل  

« من یک توصیه هم در زمینه‌ى سیاسى بکنم. عزیزان من! برادران! خواهران! در سرتاسر کشور، امروز ما احتیاج داریم به اتحاد و یکپارچگى. بهانه‌هاى اختلاف زیاد است. گاهى در یک قضیه‌اى سلیقه‌ى یک نفر، دو نفر با هم یکسان نیست؛ این نباید بهانه‌ى اختلاف بشود. گاهى در کسى یک گرایشى هست، در دیگرى نیست؛ این نباید مایه‌ى اختلاف بشود. آراء، نظرات، همه محترمند. اختلاف در درون، منازعه‌ى در درون، موجب فشل میشود. قرآن به ما تعلیم میدهد: «و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم».اگر منازعه کنیم، سر مسائل گوناگون - مسائل سیاسى، مسائل اقتصادى، مسائل شخصیتى - دست‌به‌یقه شویم، دشمن ما جرى میشود. یک مقدار از جرأتى که دشمن در سالهاى گذشته پیدا کرد، به خاطر اختلافات بود »                                                                  

 

7 - حکم ولایت

...مبارزه با فرهنگ مصرفى که بزرگترین آفت یک جامعه انقلابى است و تشویق به تولیدات‏ داخلى و برنامه‏ریزى در جهت توسعه صادرات و گسترش مبادى صدور کالا و خروج از تکیه به‏ صادرات نفت‏ ...سیاستهاى کلى نظام اسلامى در دوران بازسازى کشور – بند 5 - صحیفه امام، ج‏21، ص: 159 - 11/ 7/ 1367

 

« مسئولان امر باید سطح کار را بالا ببرند و به کیفیّت کار ارتقاء دهند؛ به‏گونه‏اى که کار ایرانى‏ در دنیایى که با کارهاى گوناگونى سروکار دارد، امتیازى داشته باشد. وقتى گفتند این جنس از ایران آمده است، همه بدانند که این جنس، جنس خوب و محکم و قوى‏اى است. بایستى رتبه‏ى کار بالا برود و ارتقاء پیدا کند »  09/ 02/ 1377 * بیانات، سال‏1377، ص: 32

 

8 / افق آینده

و ان شاء اللَّه این کشور یک کشور نمونه مى‏شود براى کشورهاى دیگر

صحیفه امام، ج‏18، ص: 190 - 1 آبان 1362

« هدف ملت ایران و هدف انقلاب اسلامى، ایجاد یک تمدن نوین اسلامى است

 انقلاب اسلامى تواناست.

 آن قدرتى و ظرفیتى و انرژى متراکمى که در انقلاب اسلامى وجود دارد، این توانائى را دارد که همه‌ى ... موانع را ... از سر راه بردارد و آن تمدن ممتازِ برجسته‌ى متعالىِ باشکوه اسلامى را جلوى چشم همه‌ى دنیا برقرار کند؛

و این در زمان شما خواهد بود،

ان‌شاءاللّه به دست شما خواهد بود، با همت شما خواهد بود »

23/07/1391

 

 

پینوشت ها

( 1 ) عملیات والفجر 10 طی 5 مرحله در منطقه ی غرب  و در دشتهای سلیمانیه ی عراق در ساعت 20:23 روز 25 اسفند 1366 با رمز یا رسول الله یا رسول الله در 30 کلیومتری عمق عراق در منطقه ی عمومی خرمال آغاز شد { 1}

( 2 ) 19 و 20 / 1 / 1379 » رسوایی در برلین- خیانت برگزاری  کنفرانس مفتضح برلین

آمیخته شدن سوگواری ِ مردم ِ ایران ِ اسلامی در عزای اباعبدالله الحسین علیه السلام با اعتراض خشم آلود در پی مشاهده ی صحنه هایی از کنفرانس مفتضح برلین ( انجام اعمال ضد اخلاقی و گفتار ِ خفت بار ِ برخی غیر خودی های اصلاح طلب نما در آستانه ی ماه محرم )

مقام معظم رهبری حفظه الله : « برگزار کنندگان کنفرانس برلین در صدد بودند با تبلیغ ناکارآمدی ِ نظام اسلامی از زبان دعوت شدگان داخلی ، از زبان ضد انقلاب هم این گونه تبلیغ کنند که اصلاحات اساسی ، تنها با حذف ...اسلام ، ولایت فقیه ، شورای نگهبان و حدود ِ اسلامی ... از قانون اساسی و یا کلا ً نوشتن قانون اساسی جدید امکان پذیر است اما خداوند این نقشه را بر هم زد »

تاریخ نمایش در سیمای جمهوری اسلامی ایران  :  1/2/1379

( 3 ) حکمت تاسیس دهه ی پیشرفت و عدالت در سال 1388 و ارتباط آن با بیداری اسلامی و همچنین نقش آن در ام القری شدن جمهوری اسلامی ایران در پیچ بزرگ تاریخی ، خود بحث مجزایی را می طلبد که در این نوشتار فرصت پرداختن به آن نیست

( 4 ) در عین حال که هر کدام از عناوین و شعارهای سال ، موضوعیت دارند و استقلالا مورد لحاظ قرار می گیرند و خود ، هدف میان مدت تلقی می شوند و لذا باید تمام تلاشهای فرهنگسازی -  اجرایی مصروف شعار سال به عنوان تکلیف سال گردد ، لکن طریقیت هر کدام نسبت به ایران ِ الگو نیز ملحوظ است و این مهم در دهه ی پیشرفت و عدالت بدین گونه تبیین می شود که مجموعه ی گام های ده گانه در دهه ی پیشرفت و عدالت بصورت عام مجموعی مورد نظر است – رخداد برخی من دون بعض منتِج نیست – و هر کدام از از عناوین ، شرط لازم جهت دستیابی به جایگاه مورد نظر در زمینه ی پیشرفت و عدالت هستند

( 5 ) ما نه چاههاى نفت را مى‏بندیم و نه درهاى مملکت را به روى خود مى‏بندیم و نه کشور را به بازار مصرف هر چه که غرب مى‏سازد و مى‏خواهد به ما تحمیل کند تبدیل مى‏کنیم. ما از نفت استفاده خواهیم کرد، ولى دلیلى ندارد که همیشه صادرکننده آن باشیم. ما چیزى را که نداریم و به آن نیاز داریم، از خارج مى‏خریم، ولى چرا خود تولیدکننده‏ ما یحتاج خود نباشیم؟ سیاست ما همیشه بر مبناى حفظ آزادى و استقلال و حفظ منافع مردم است که این اصل را هر گز فداى چیزى نمى‏کنیم ...

 ملتى که براى به دست آوردن آزادى و استقلال کشته مى‏دهد، براى حفظ و پاسدارى از آن صبر و استقامت و رنج را مى‏پذیرد ... ما به قدر کفایت از نیروى انسانى ماهر برخورداریم‏ { 3 }

 ( 6 ) « جامعه‏ى ایرانى در افق این چشم‏انداز چنین ویژگى‏هایى خواهد داشت:

توسعه یافته، متناسب با مقتضیات فرهنگى، جغرافیایى و تاریخى خود، متکى بر اصول اخلاقى و  ارزش‏هاى اسلامى، ملى و انقلابى، با تأکید بر مردم‏سالارى دینى، عدالت اجتماعى، آزادى‏هاى مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسان‏ها و بهره‏مندى از امنیت اجتماعى و قضائی.

برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناورى، متکى بر سهم برتر منابع انسانى و سرمایه‏ى اجتماعى در تولید ملى »

( 7 ) البته بحث در مقوله ی سبک زندگی ، در عین ارتباط به تولید ملی ، خود بحث مستقلی است همچنانکه معظم له نیز در سفر به استان خراسان شمالی در سال 1391 در دیدار با جوانان ، بطور کامل این بحث را موشکافی نمودند

 

 

 

منابع :

تذکر : منبع تمامی بخشهای داخل گیومه «» که بیانات مقام معظم رهبری حفظه الله می باشد ، نرم افزار حدیث ولایت و سایت معظم له (پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای مد‌ظله‌العالی - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی - KHAMENEI_IR ) می باشد

{ 1} کتاب روزها و رویدادها

{ 2} صحیفه امام، ج‏21، ص: 12 - یازدهم فروردین 67

{ 3 } صحیفه امام، ج‏4، ص: 365 / مصاحبه با روزنامه هلندى «دى ولت کرانت-  16 آبان 1357-  پاریس، نوفل لوشاتو

 

 

 

 


 

همت مضاعف و کار مضاعف چه چیزی نیست ؟

 

1- پوستر ، پلاکارد و بنر مضاعف !

.یکی از آسیبهایی که متاسفانه به محتوای پیامهای مقام معظم رهبری در ابتدای سال وارد می شود توقف مسوولین در ظاهر پیام است.صدا و سیما بلافاصله لوگوی نام سال را به آرم شبکه ها اضافه می کند،مجریان صدا و سیما این نام را گرامی می دارند،شهرداری به صورت بنرها بزرگ نام سال را آماده و در خیابانها نصب می کند و بعد از اتمام تعطیلات روابط عمومی ادارات مختلف به آماده سازی اقلام تبلیغی در این زمینه اقدام می کنند.اگرچه تمامی این فعالیتها در جهت ایجاد نشاط اجتماعی و آگاهی بخشی به اقشار مختلف مردم و مسوولین در سطح معقول لازم است اما صرف توقف در آنها کافی نیست..نهادهای اجرایی،تق

/ 1 نظر / 17 بازدید
عرفان

با عرض سلام خدمت شما من مدیر وبلاگ (رهروان امام سربازان رهبر و حامیان دکتر احمدی نژاد)هستم به دلیل اینکه وبلاگ پر محتوای دارید من از شما درخواست تبادل لینک و لوگو دارم در صورت تمایل و قرار دادن لوگو یا لینک من در وب خود به من خبر دهید تا من هم دین خود را ادا کنم با تشکر